VIRGINIE VIARD: THE FACE BEHIND KARL LAGERFELD

Όταν το 1909 η Γκαμπριέλ Μπονέρ «Κοκό» Σανέλ άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι, με γυναικεία καπέλα, δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως περισσότερο από έναν αιώνα αργότερα, το όνομά της θα διατηρούσε κυρίαρχη θέση μεταξύ των  ισχυρότερων brands παγκοσμίως, αποτελώντας συνώνυμο της γυναικείας κομψότητας.

Μετά τον θάνατο της Σανέλ το 1971, πέρασαν 12 χρόνια μέχρι ο οίκος να επιλέξει τον Κάρλ Λάγκερφελντ ως τον διάδοχό της το 1983, ο οποίος κατάφερε μέσα από την αφοσίωση, το πάθος του και το δικό του όραμα, να καταστήσει τον οίκο, ως ένα από τα ισχυρότερα brands παγκοσμίως, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 9.6 δις ετησίως.  Με την απώλεια του Κάρλ Λάγκερφελντ, ο οίκος βρέθηκε αντιμέτωπος με μια πραγματικά μεγάλη πρόκληση. Ανάμεσα στα διάφορα ονόματα που ακούστηκαν, επικράτησε εκείνο της Βιρζινί Βιάρ, μια προσωπικότητα πολύ πιο διακριτική, ένα πρόσωπο που επί τριάντα ολόκληρα χρόνια δούλευε στη σκιά του  Κάρλ Λάγκερφελντ, δίνοντας πνοή στις δημιουργίες του. Η Βιρζινί Βιάρ ξεκίνησε στον οίκο Chanel στα πλαίσια πρακτικής άσκησης, στο κομμάτι της υψηλής ραπτικής το 1987, τέσσερα χρόνια αφότου ο Λάγκερφελντ είχε οριστεί ως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου. Εν συνεχεία, η Βιάρ ακολούθησε τον Κάρλ στον οίκο Chloé το 1992- όπου ο Καρλ ήταν επίσης ο καλλιτεχνικός διευθυντής- και εκεί δούλεψαν για άλλα πέντε χρόνια, πριν να επιστρέψουν και πάλι στον οίκο Chanel το 1997 όπου και πήρε τον τίτλο της διευθύντριας του fashion design studio του οίκου.

Ωστόσο, η Βιρζινί Βιάρ δεν είχε πάντα σαν στόχο της να ασχοληθεί με την μόδα. Σπούδασε στο «Le Cours Georges», μια σχολή μόδας στη Λυών, όπου εξειδικεύτηκε στην δημιουργία κοστουμιών για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις. Από τα σημαντικότερα επιτεύγματά της στον χώρο αυτό, υπήρξε ο σχεδιασμός των κοστουμιών για την ταινία του 1993 «Trois CouleursBleu» με την Juliette Binoche και ένα χρόνο αργότερα για την ταινία του 1994 «Trois CouleursBlanc». Όπως είχε δηλώσει σε γαλλικό περιοδικό το 2011, «Ξεκίνησα στην παραγωγή κοστουμιών σαν βοηθός της Dominique Borg. Συνέχισα ως σχεδιάστρια θεατρικών κοστουμιών για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις, μέχρι που γνώρισα τον Κάρλ.

Ο ίδιος την περιέγραφε ως «το μυστικό του όπλο» και τον πιο «σημαντικό του άνθρωπο». Όπως είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο σχεδιαστής στο ντοκιμαντέρ “Days Out  τον προηγούμενο χρόνο: «Η Βιρζινί είναι ο πιο σημαντικός άνθρωπος, όχι μόνο για εμένα, αλλά επίσης και για το ατελιέ, για τα πάντα. Είναι το δεξί μου χέρι και ακόμα και όταν δεν είμαστε μαζί, βρισκόμαστε συνεχώς στο τηλέφωνο». Ήταν εκείνη που μετουσίωνε τα σχέδια του Λάγκερφελντ σε πραγματικές δημιουργίες, παραμένοντας πίσω από τα φώτα και την δημοσιότητα. Σε συνέντευξή της το 2017, η Βιρζινί Βιάρ είχε πει σε συνέντευξή της σχετικά με τις αρμοδιότητές της δίπλα στον Λάγκερφελντ, «συντονίζω τις ομάδες, συνεργάζομαι με τους προμηθευτές και επιλέγω τα υφάσματα. Έπειτα, φυσικά, πρέπει να κάνω πρόβες με τον Καρλ. Από την στιγμή που παίρνω στα χέρια μου τα σχέδιά του, ξεκινάει η διαδικασία. Προσπαθώ να τον ικανοποιεί πάντα το αποτέλεσμα, αλλά μου αρέσει επίσης να τον εκπλήσσω». Επέβλεπε έξι κολεξιόν τον χρόνο και συντόνιζε τους υπεύθυνους σε επτά ατελιέ, ενώ παράλληλα εκτιμούσε νέες και παλιές τεχνικές που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην υλοποίηση των σχεδίων του Λάγκερφελντ προκειμένου να κάνει τις προτάσεις της. Οι αρμοδιότητές της επεκτάθηκαν μέχρι την έγκριση των μοντέλων και την επίβλεψη όλων των λεπτομερειών στα παρασκήνια των επιδείξεων. Όπως είχε δηλώσει ο Loëc Prigent, παραγωγός του ντοκιμαντέρ «Εntitled Signé Chanel» του 2005, «ο Καρλ είναι ο κινητήρας και η Βιρζινί είναι οι ράγες του οίκου Chanel”.

Παρά το γεγονός πως οι ευθύνες και ο ρόλος της Βιρζινί Βιάρ στην υλοποίηση του οράματος του Λάγκερφελντ υπήρξε καθοριστικός, το όνομά της δεν εμφανίζεται στη λίστα με τα 500 ισχυρότερα ονόματα από την Βιομηχανία της Μόδας, ενώ ο σχεδιαστής μόλις τα τελευταία χρόνια είχε αρχίσει να την παρουσιάζει στο τέλος των fashion shows του, μεταξύ των οποίων και στο Chanel Métiers d’Art show που έλαβε χώρα στη Νέα Υόρκη τον Δεκέμβριο του 2018 και ήταν το τελευταίο στο οποίο θα εμφανίζονταν μαζί. Ακολούθησε η επίδειξη υψηλής ραπτικής του οίκου τον Ιανουάριο του 2019, στη λήξη του οποίου εμφανίστηκε μόνη της η Βιρζινί Βιάρ – καθώς ο Λάγκερφελντ είχε δηλώσει «κουρασμένος»- κάτι που μεταγενέστερα έκανε πολλούς να αναρωτηθούν αν ήταν μια προετοιμασία του εδάφους για την διαδοχή του Καρλ.

Όταν η Βιρζινί Βιάρ ερωτήθηκε από έναν δημοσιογράφο το 2017 τί είναι εκείνο που έχει ένα «Chanel girl», εκείνη απάντησε: «Επειδή πάντα ήμουν έτσι, δεν γνωρίζω πως γίνεται να είσαι κάτι άλλο.»

Πηγή: mancode.gr

10
10