Σημαντικές εξελίξεις καταγράφονται ως προς τη σχεδίαση ενός ακόμη μη επανδρωμένου σκάφους ελληνικής ναυπήγησης (USV – Unmaned Surface Vessel). Σημειώνεται προ μερικών ετών παρουσιάστηκε το ελληνικό USV (με την ονομασία «Sea Rider») προϊόν συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών εταιρειών INTRACOM Defense και της Barracuda. Η μεν πρώτη είχε αναλάβει τον σχεδιασμό και την εγκατάσταση συστημάτων επικοινωνιών, ηλεκτρονικών και διασύνδεσης του σκάφους με τη κύρια ναυτική πλατφόρμα που το χειρίζονταν ενώ η Barracuda είχε αναλάβει τη ναυπήγηση του σκάφους.
Δεδομένων των κινήσεων που καταγράφονται σχετικώς με το τουρκικό Ulaq (τεχνική παρουσίαση του οποίου θα βρείτε παρακάτω) ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ενός ελληνικού USV προβάλει ως αδήριτη εθνική ανάγκη. Υπό τις παρούσες συνθήκες το «Sea Rider» αποτελεί μια πρώτη καλή αρχή αλλά λόγω του μικρού μεγέθους και εκτοπίσματος διαθέτει ορισμένες εγγενείς αδυναμίες. Άλλωστε πρόκειται για ένα πνευστού τύπου ταχύπλοο (φουσκωτό) μικρού μήκους με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς περιορισμών μεταφοράς φορτίου, πλεύσης κτλ. Αυτά φυσικά δεν αναιρούν το γεγονός πως είναι μια αξιόλογη ελληνική προσπάθεια η οποία δύναται να αναπτυχθεί περαιτέρω. Δεν αποτελεί όμως τη μοναδική.
Κατά το παρόντα χρόνο οι διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στην εταιρεία SuperTermoli εμπεριέχουν και τον σχεδιασμό ενός USV με βαρύ οπλισμό. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες το νέο USV ST50 (SuperTermoli μήκους 50 ποδιών) βρίσκεται στη φάση της τελικής σχεδίασης (detail design). Βασίζεται στα επιτυχημένα ταχύπλοα υψηλών ταχυτήτων Super Termoli ιταλικής σχεδίασης (με επικεφαλής τον μηχανικό Luciano Facchini) και ελληνικής ναυπήγησης.
Το μήκος του SuperTermoli USV ST50 είναι 14.60 μέτρα και το εκτόπισμα του ανέρχεται στους 10 τόνους. Διαθέτει δεξαμενή καυσίμων με συνολική χωρητικότητα 3000 λίτρων στοιχείο που του εξασφαλίζει ακτίνα δράσης 300 ναυτικών μιλίων με οικονομική ταχύτητα πλεύσης. Η μέγιστη ταχύτητα επιτυγχάνεται με 2 εσωλέμβιες μηχανές συνολικής ιπποδύναμης 800 ίππων έκαστη SEATEK ή MAN που του εξασφαλίζουν μέγιστη ταχύτητα 60 κόμβων. Εφοδιάζεται με αξονικά συστήματα πλεύσης της Jolly Drive και προπέλες της Silprop.
Αξιοζήλευτες είναι οι δυνατότητες οπλισμού του σκάφους. Το κύριο πλεονέκτημα του USV ST50 είναι το μεγάλο του εκτόπισμα γεγονός που του επιτρέπει την εγκατάσταση τριών διαφορετικών οπλικών συστημάτων. Ενός τηλεχειριζόμενου πυροβόλου των 20 χιλιοστών στη πλώρη, ενός μικρού εκτοξευτή βλημάτων επιφανείας στο κέντρο του σκάφους και ενός διπλού εκτοξευτή τορπιλών στη πρύμνη του σκάφους.
Στα γραφήματα της εταιρείας που εξασφάλισε ο γράφων και το DefenceReview.gr το USV ST50 παρουσιάζεται με ένα ενδεικτικό εκτοξευτή βλημάτων MMP της γαλλικής MBDA και ενός διπλού εκτοξευτή τορπιλών A244/S Mod 3 της Ιταλικής Leonardo. Αμφότερα τα οπλικά συστήματα είναι μικρού βάρους ώστε να τοποθετούνται σε σκάφη μικρού εκτοπίσματος. Οι συγκεκριμένες επιλογές όπως μας σημείωσαν μηχανικοί της εταιρείας είναι καθαρά ενδεικτικές δεδομένου ότι η επιλογή των τελικών οπλικών συστημάτων ανήκει στον εκάστοτε χρήστη.
Ο ηλεκτρονικός του οπλισμός συμπληρώνεται από ραντάρ επιφανείας και ηλεκτροπτικό σύστημα υπέρυθρης αναγνώρισης στόχων (FLIR).
Ο οπλισμός του σκάφους με τη παρούσα διαμόρφωση προσανατολίζεται στη προσβολή κύριων ναυτικών μονάδων του αντιπάλου δεδομένων των ακόλουθων χαρακτηριστικών: της υψηλής ταχύτητας σε συνδυασμό με εκμετάλλευση του αρχιπελαγικού νησιωτικού περιβάλλοντος και την αιφνιδιαστική εμπλοκή στόχων από μικρές αποστάσεις καθώς και τον σχεδιασμό εξασφάλισης χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους δυσχεραίνοντας τον εντοπισμό του.
Ένα ακόμη πλεονέκτημα του σκάφους είναι το χαμηλό κόστος ναυπήγησης γεγονός που επιτρέπει τη ναυπήγηση πολλών μονάδων ώστε να πραγματοποιούνται επιθέσεις κορεσμού. Προοπτικές διαφαίνονται και για ένα ακόμη μεγαλύτερο USV με επίκεντρο το σκάφος ST 60 και τα δύο μοντέλα της εταιρείας: το «ΔΗΜΟΣ» και «ΦΟΒΟΣ» ενός καταδιωκτικού σκάφος και ενός σκάφους μεταφοράς προσωπικού και παροχής πυρών υποστήριξης.
Έχοντας ως βασικό πλεονέκτημα πως τα σκάφη είναι σε θέση να αντέξουν βάρος (δεδομένου του εκτοπίσματος), η διαμόρφωση μπορεί να περιλαμβάνει πλειάδα συστημάτων (οπλικών ή αισθητήρων) συνεπώς είναι ανοικτής διαμόρφωσης.
Το τουρκικό πρόγραμμα
Το τουρκικό USV με την ονομασία Ulaq σχεδιάστηκε για αποστολές συλλογής πληροφοριών, αναγνώρισης, περιπολίας και επιτήρησης, συνοδείας, προσβολής με πυρά και ηλεκτρονικού πολέμου, καθώς ενσωματώνει και σύστημα ηλεκτρονικών παρεμβολών. Μπορεί να επιχειρεί ελεγχόμενο είτε από σταθμό στο έδαφος, είτε από μητρικό πλοίο. Το Ulaq αναπτύσσουν οι Meteksan και Ares για λογαριασμό του Τουρκικού Ναυτικού. Το Ulaq σχεδιάστηκε για αποστολές συλλογής πληροφοριών, αναγνώρισης, περιπολίας και επιτήρησης, συνοδείας, προσβολής με πυρά και ηλεκτρονικού πολέμου, καθώς ενσωματώνει και σύστημα ηλεκτρονικών παρεμβολών. Μπορεί να επιχειρεί ελεγχόμενο είτε από σταθμό στο έδαφος, είτε από μητρικό πλοίο.
Για το μέλλον έχει προγραμματιστεί η ανάπτυξη τριών ακόμα εκδόσεων, μιας ανθυποβρυχιακού πολέμου με ελαφρές τορπίλες των 324 χιλιοστών, μια ναρκοπολέμου και μιας με 4-6 βλήματα κατά πλοίων Atmaca. Το μήκος του είναι 11 μέτρα και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 35 κόμβων (65 χιλιόμετρα την ώρα). Η μέγιστη εμβέλεια του είναι 400 χιλιόμετρα περίπου. Ο εξοπλισμός του αποτελείτε από τετραπλό εκτοξευτή κατευθυνόμενων ρουκετών Cirit, μέγιστου βεληνεκούς 8 χιλιομέτρων, και διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων L-UMTAS, μέγιστου βεληνεκούς 8 χιλιομέτρων και σύστημα καθοδήγησης λέιζερ.
Σε κάθε περίπτωση η μαζική ναυπήγηση τουρκικών Ulaq αναμένεται να αποτελέσει μια ακόμη απειλή για τον ελληνικό στόλο. Το αντίδοτο φυσικά δεν είναι μόνον η λήψη μέτρων αντιμετώπισης των τουρκικών Ulaq αλλά μια αντίστοιχη ελληνική απάντηση: τη ναυπήγηση ελληνικών USV με αντίστοιχα και ανώτερα χαρακτηριστικά.
Το ζητούμενο είναι να αξιοποιηθούν τέτοιες φτηνές λύσεις μεγάλης αποτελεσματικότητας παράλληλα με την ανάταση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
Πηγή: defencereview.gr