Οι πιο ξεχωριστές στιγμές και όλο το φωτορεπορτάζ από την 26η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβεία Κοινού 2024 από το “αθηνόραμα”, όπου κυριάρχησε η συγκίνηση και η ζεστασιά της πιο ξεχωριστής ετήσιας συνεύρεσης των πρωταγωνιστών και του κοινού.
Ήδη από νωρίς τα πηγαδάκια είχαν ξεκινήσει στο φουαγιέ της αίθουσας “Χρήστος Λαμπράκης” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με τους κορυφαίους πρωταγωνιστές και ανθρώπους από κάθε τομέα του θεάτρου, αλλά και του πολιτισμού να δίνουν το “παρών” στην αγαπημένη γιορτή των Θεατρικών Βραβείων Κοινού από το “αθηνόραμα”. Ηθοποιοί και σκηνοθέτες κάθε γενιάς, όλοι όσοι δεν είχαν γυρίσματα, πρόβα ή παράσταση το ίδιο βράδυ, ήταν εκεί, μαζί με ενδυματολόγους, σκηνογράφους, συγγραφείς, μουσικούς, φωτιστές, αλλά και πολιτικούς και θεσμικούς εκπροσώπους διαφορετικών φορέων.
Φώτα, κάμερες, ζεστές αγκαλιές, εντυπωσιακές εμφανίσεις, ζωηρές συζητήσεις και αγωνία για τους νικητές κυριαρχούσαν ανάμεσα στους 1.500 προσκεκλημένους που ανυπομονούσαν να χειροκροτήσουν τους καλύτερους της θεατρικής σεζόν 2023-2024, έτσι όπως τους ανέδειξε το έμπειρο και πάντα ανήσυχο κοινό του “αθηνοράματος”, το οποίο εκπροσωπήθηκε από 500 τυχερές αναγνώστριες και αναγνώστες που συμμετείχαν με την ψήφο τους στο θεσμό και κληρώθηκαν να απολαύσουν τη βραδιά από κοντά.
Μπαίνοντας στην εντυπωσιακή αίθουσα, το σκηνικό μονοπώλησε τα stories με δεκάδες αντικείμενα από παλιότερες παραστάσεις να δημιουργούν ένα σουρεαλιστικό πολύχρωμο σύμπαν, απ’ όπου αναδύθηκε ως άλλη Γουίνι στις “Ευτυχισμένες Μέρες” του Μπέκετ ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος. Ο “master of ceremony”, σε μεγάλα κέφια, μας καλωσόρισε σε μια βραδιά όπου η αστείρευτη ενέργειά του και η μοναδική κωμική του φλέβα έπαιξαν τον δικό τους καθοριστικό ρόλο: “Βλέπω στο κοινό απόψε έναν μεγάλο αριθμό θεατών κάτω των 25 ετών και διαπιστώνω με μεγάλη χαρά πως κάθε χρόνο σ’ αυτή την αίθουσα πληθαίνουν οι άνθρωποι που δεν είχαν γεννηθεί όταν δημιουργήθηκε αυτός ο θεσμός.
Αυτό είναι ελπιδοφόρο και μαγικό”, είπε χαρακτηριστικά, προτού υποδεχθεί στο πλευρό του τον… Χάρη, τον Digital stage assistant master of ceremony, ένα προϊόν επαυξημένης πραγματικότητας και τεχνητής νοημοσύνης, που είχε φορτωμένες στο λογισμικό του εκατομμύρια πληροφορίες γύρω από το θέατρο. Με τη μοναδική του σωματικότητα και την ήρεμη δύναμη με την οποία αναδεικνύει εκφραστικά διαφορετικούς ρόλους, ο Τάσος Λέκκας έγινε το ιδανικό alter ego του Χαραλαμπόπουλου στην πρώτη δοκιμαστική εμφάνιση AI παρουσιαστή, η οποία… κατέρρευσε άδοξα αφού μας χάρισε άφθονες στιγμές γέλιου.
Χάρη στην πολύ καλή σκηνική τους χημεία απογείωσαν τα απολαυστικά κείμενα του Θύμιου Νικολόπουλου και με την καίρια σκηνοθετική καθοδήγηση της Σμαράγδας Καρύδη, που έδωσε ξεχωριστό θεατρικό αέρα στην τελετή απονομής, στήθηκε ένα εμπνευσμένο σκηνικό δρώμενο με γρήγορο ρυθμό και κωμικές εναλλαγές που σχολίασε διαφορετικές πτυχές της σύγχρονης θεατρικής εμπειρίας, από τη συμπεριληπτικότητα και την αυτολογοκρισία έως τα νέα ήθη στην πλατεία.
Γιατί όπως τόνισαν οι Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και Τάσος Λέκκας, ανάμεσα στους θεατές: “υπάρχουν αυτοί που διαβάζουν όλες τις κριτικές και επιλέγουν προσεκτικά τι θα δουν, αυτοί που παρακολουθούν ευλαβικά τις μικρές ομάδες και τις πρωτοποριακές σκηνοθεσίες, αυτοί που ποντάρουν στα μεγάλα ονόματα, αυτοί που αναζητούν φρέσκους δημιουργούς και ερμηνευτές, αυτοί που τους αρέσει το φιούζιον και βλέπουν παραστάσεις που συνδυάζουν κι άλλες τέχνες, αυτοί που είναι αυστηρά του πειραματικού, αυτοί που προτιμούν τις απογευματινές παραστάσεις, αυτοί που όταν τους αρέσει ένα έργο το ξαναβλέπουν και το συστήνουν στους φίλους τους. Υπάρχουν βέβαια και οι φασαίοι, οι “είδα φως και μπήκα, ας βγάλω και μια σέλφι”.
Αυτοί οι τελευταίοι που δεν αφήνουν με τίποτε το κινητό απ’ το χέρι ζωντάνεψαν σε ένα βίντεο με το Άλεξ Βακχου και τον Ρωμανό Γαβρινιώτη από το Θέατρο των Αλλαγών να μας θυμίζουν εύστοχα ότι πρέπει να σεβόμαστε τους ηθοποιούς πάνω στη σκηνή αλλά και τους διπλανούς μας σε μια παράσταση (το γύρισμα έγινε στο Θέατρο “Μπέλλος” με τη βοήθεια της ομάδας Young Quill). Στα φώτα της τελετής ήταν ο Αντώνης Παναγιωτόπουλος και στα βίντεο ο Ανδρέας Τρούσσας.
Παρ’ όλη την αυτοπεποίθηση του Χάρη και τα δεδομένα που του είχαν φορτώσει ώστε να φτάσει στο “8,9 στην κλίμακα της γνώσης θεατρικής ιστορίας Σταμάτη Φασουλή, στο 5,3 στην κλίμακα ικανότητας αυτοσχεδιασμού Άρη Σερβετάλη και στο 7,5 στην κλίμακα κοινωνικής ευαισθησίας Σπύρου Μπιμπίλα”, η πρεμιέρα του επί σκηνής κατέληξε σε φιάσκο και, έπειτα από διάφορα ευτράπελα, όπως ένας “Ρωμαίος και Ιουλιέτα” που κατάντησε “Σπιρτόκουτο”, αναγκαστήκαμε να τον στείλουμε για αλλαγή καριέρας.
“Το κοινό του αθηνοράματος, το πιο ανήσυχο και εκπαιδευμένο θεατρικό κοινό της πόλης, ένα κοινό ανοιχτό, συμπεριληπτικό, έμπειρο που διαρκώς ανανεώνεται, ψήφισε για ακόμη μία φορά μαζικά τις καλύτερες παραστάσεις και τους συντελεστές τους. Η συνέπεια και η κρίση του εδώ και 26 χρόνια έχουν κάνει τα Θεατρικά Βραβεία θεσμό. Η παρουσία των ανθρώπων του θεάτρου και η αγάπη με την οποία μιλούν για τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού κάθε φορά που ανεβαίνουν σε αυτό το πόντιουμ για να τα παραλάβουν, επιβεβαιώνει την αξία τους”. Με αυτά τα λόγια μας καλωσόρισε στην 26η τελετή απονομής η διευθύντρια του “αθηνοράματος” Δέσποινα Ζευκιλή, ξεκινώντας τις απονομές.
Τα 25 τον αριθμό ασημένια αγαλματίδια απονεμήθηκαν σε 9 συνολικά θεατρικές παραστάσεις που ξεχώρισαν ανάμεσα στις 5.211 φετινές αξιολογήσεις του κοινού για τη σκηνοθετική προσέγγιση, τις ερμηνείες, τα σκηνικά, τα κοστούμια, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση, το σχεδιασμό ήχου και τους φωτισμούς τους.
Καλύτερη παράσταση για τη σεζόν 2023-2024 αναδείχθηκε η “Καρδιά του σκύλου”, που απέσπασε επίσης το 1ο βραβείο σκηνοθεσίας και το 2ο βραβείο σκηνογραφίας για την Έφη Μπίρμπα, το 1ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Άρη Σερβετάλη και το 2ο βραβείο ενδυματολογίας για τις Έφη Μπίρμπα και Βασιλεία Ροζάνα. Η σκηνοθέτρια Έφη Μπίρμπα αναφέρθηκε στην πολύ όμορφη συγκυρία που προκύπτει όταν “βραβεύεσαι από τη δύναμη του θεάτρου, που είναι οι θεατές”, ευχαριστώντας την ομάδα της που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία.
Ιδιαίτερα συγκινητικές ήταν οι απονομές των βραβείων ανδρικού και γυναικείου ρόλου, καθώς σηματοδότησαν με έναν τρόπο το πέρασμα της σκυτάλης του θεάτρου από τη μία γενιά στην επόμενη, με δύο κορυφαίους ηθοποιούς να απονέμουν τα βραβεία.
Παρουσιάζοντας τον απονεμητή των βραβείων ανδρικού ρόλου ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος αναφέρθηκε στην “Οδό Ονείρων” του 1962, όταν ένας νεαρός έκανε τα πρώτα του βήματα στο θεατρικό σανίδι. “Πλέον είναι ένας ζωντανός θρύλος με μια λαμπρή πορεία που υπερβαίνει τις έξι δεκαετίες και συνεχίζεται ακάθεκτη, κάθε Πέμπτη και κάθε στιγμή”, είπε ο παρουσιαστής υποδεχόμενος στη σκηνή τον Γιώργο Κωνσταντίνου, με σύσσωμη την αίθουσα να τον καλωσορίζει όρθια, με ένα χειροκρότημα που δεν έλεγε να σταματήσει μέχρι που χρειάστηκε να παρέμβει ο παρουσιαστής για να συνεχιστεί η βραδιά.
Ο Γ. Κωνσταντίνου μας θύμισε ότι δεν έχει βραβευτεί ποτέ για το… προφιτερόλ και ότι όταν του λένε ότι έχουν περάσει 60 χρόνια από τότε τού φαίνεται σαν χθες. Ούτε βραβεία είχε δώσει ποτέ, ωστόσο, και η συγκίνηση και οι αγκαλιές των βραβευόμενων τον τίμησαν με τη σειρά τους.
Δεύτερη καλύτερη παράσταση αναδείχθηκε ο πιο όμορφος θεατρικά “Άσχημος”, όπως χαρακτηριστά αποκάλεσε η Βανέσα Αδάμ της Prime Entertainment το έργο που απέσπασε επίσης το 1ο βραβείο σκηνογραφίας για τον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη και το 3ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Ορφέα Αυγουστίδη, που, όπως δήλωσε, είναι το καλύτερο δώρο να του δίνει αυτό το βραβείο ο κύριος Κωνσταντίνου. Ο Γιώργος Κουτλής έλαβε το 2ο βραβείο σκηνοθεσίας λέγοντας ότι ελπίζει “να δημιουργούμε τέχνη που προκαλεί δονήσεις στο κοινό και στην κοινωνία”.
Για την τρίτη θέση, οι αναγνώστες του “αθηνοράματος” επέλεξαν την παράσταση “Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα”, που τιμήθηκε επίσης με 3o βραβείο σκηνοθεσίας για την Αικατερίνη Παπαγεωργίου και 2ο βραβείο μουσικής σύνθεσης για τη Μαρίνα Χρονοπούλου. Η σκηνοθέτρια ευχαρίστησε το κοινό πρωτίστως, σημειώνοντας ότι το πιο σημαντικό σε αυτή την παράσταση ήταν οι άνθρωποι, η ψυχή και το σώμα, οι ηθοποιοί. “Με τους The Young Quill συνδημιουργούμε και συνυπάρχουμε μολονότι αυτό το μαζί δεν είναι πάντα εύκολο. Αλλά επιμένουμε σε αυτό, κι αυτή η επιβράβευση είναι μια τεράστια ικανοποίηση, είναι σαν λύτρωση που με γεμίζει ευγνωμοσύνη και ενισχύει την πίστη μας”.
Με 2ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας τιμήθηκε ο Μιχάλης Σαράντης για την παράσταση “Συρανό”, που απέσπασε ακόμη το 1ο βραβείο μουσικής σύνθεσης και το βραβείο του σχεδιασμού ήχου για τον Βάιο Πράπα. Ο Σαράντης, ο οποίος μαγνήτισε τα βλέμματα με την κομψότητα και την όλη παρουσία του, αφιέρωσε το βραβείο στους συνεργάτες του: “Ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα δεν φανταζόμουν παλαιότερα ότι μπορεί να μου δοθεί η ευκαιρία να ερμηνεύσω αυτό το θηρίο που λέγεται Συρανό, πολλώ δε μάλλον να βραβευτώ για την εργασία μου”, είπε αναφερόμενος στη συμμετοχή του, στα πρώτα του βήματα, στον “Συρανό ντε Μπερζεράκ” του Νίκου Καραθάνου πριν από δεκατρία χρόνια.
Η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, με μια πορεία γεμάτη χειροκρότημα, από τη θρυλική παρέα του Ελεύθερου Θεάτρου και της Ελεύθερης Σκηνής μέχρι τις κωμωδίες, τα δράματα και τις επιθεωρήσεις σε κάθε είδος σκηνής και οθόνης, ανέβηκε στη σκηνή προλογίζοντας τα βραβεία γυναικείου ρόλου με μια ευχή: “Να είμαστε καλά, να είμαστε γεροί, δυνατοί, να μπορούμε να γελάμε και να κλαίμε δυνατά και πάνω στη σκηνή και στη ζωή”.
διαίτερα ζεστά καλωσόρισε στο πόντιουμ την αγαπημένη (της) Νένα Μεντή για το βραβείο της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την παράσταση “Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας”, η οποία απέσπασε ακόμη το 1ο βραβείο ενδυματολογίας για τον Νίκο Χαρλαύτη και το 1ο βραβείο φωτισμού για τη Μελίνα Μάσχα. “Χωρίς τη Νένα Μεντή δεν θα έλαμπε τόσο η παράστασή μας”, τόνισε η καλλιτέχνις των φωτισμών, ενώ και οι δύο αφιέρωσαν τα βραβεία τους “στους αφανείς ήρωες πού βρίσκονται κάτω και πίσω από τη σκηνή, τους τεχνικούς του θεάτρου, ηχολήπτες, κανονιέρηδες, ηλεκτρολόγους, μηχανικούς σκηνής”.
Στη Στεφανία Γουλιώτη απονεμήθηκε το 2ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας για το “The Doctor”, το οποίο απέσπασε ακόμη το 3ο βραβείο φωτισμού για τον Νίκο Βλασόπουλο. Η ηθοποιός θέλησε να μιλήσει για το έργο του Ρόμπερτ Άικ που “στέκεται απέναντι σε κάθε διάκριση και μετακινεί συνειδήσεις, αυτό δηλαδή που πρέπει να κάνει η Τέχνη. Για μένα το βραβείο αυτό είναι για όλες τις Ρουθ Γουλφ που παλεύουν για το αυτονόητο στη ζωή. Την ανθρώπινη ύπαρξη και έναν κόσμο καλύτερο και πιο δίκαιο”.
Στην Πέγκυ Τρικαλιώτη απονεμήθηκε το 3ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας για τη “Μαντάμ Μποβαρί” σε άλλη μία φορτισμένη στιγμή της βραδιάς: “Είμαι πολύ χαρούμενη που παίρνω αυτό το βραβείο από τα χέρια της Μίρκας Παπακωνσταντίνου. Ο Φλομπέρ σύστησε την Έμα Μποβαρί στον κόσμο το 1857, μιλώντας για μια ηρωίδα η οποία προσπαθεί να σπάσει το ταβάνι του τι πρέπει και τι δεν πρέπει για τις γυναίκες. Βρισκόμαστε στο 2024, σε μια δυτική κοινωνία, όπου κακοποιούνται οι γυναίκες και ανατολικά μπορούν πια να παντρευτούν από τα εννιά τους χρόνια. Δεν ξέρω κατά πόσο έχουμε προχωρήσει, αλλά τουλάχιστον όσο υπάρχει η τέχνη και μας δείχνει όσα συμβαίνουν μπροστά στα πρόσωπά μας θεωρώ ότι υπάρχει ελπίδα“.
Ανάμεσα στους κορυφαίους δημιουργούς που απένειμαν βραβεία ενισχύοντας τη συγκίνηση και τη διαγενεακότητα του θεάτρου και του θεσμού, ήταν ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο οποίος για πάνω από τριάντα χρόνια μάς μυεί στο σύγχρονο θέατρο, ελληνικό και ξένο, σκηνοθετώντας αλλά και ιδρύοντας έναν θεατρικό χώρο, το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Απονέμοντας τα βραβεία σκηνοθεσίας, δήλωσε: “Βλέπω πάρα πολύ θέατρο και είναι ωραίο να βλέπεις ανάμεσα στους υποψηφίους τα ονόματα ανθρώπων που έχεις εκτιμήσει πάρα πολύ για το έργο τους”.
Βραβεία ενδυματολογίας απένειμε ακόμη ένας ξεχωριστός καλλιτέχνης με αξιοζήλευτη πορεία, ο Γιάννης Μετζικώφ, ο οποίος έχει δημιουργήσει τα σκηνικά και τα κοστούμια σε εκατοντάδες παραστάσεις και έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους Έλληνες σκηνοθέτες: “Θυμάμαι και εγώ κάποτε που βρέθηκα στη θέση του βραβευόμενου. Ακούγεται απλό αλλά είναι σημαντικό, είναι ενθαρρυντικό, δίνει μια δύναμη”, είπε χαρακτηριστικά, ενώ αναφέρθηκε στην ενδυματολογία ως “μια πολύ σοβαρή για το θέατρο τέχνη της μεταμόρφωσης και της ετερότητας” και τόνισε τη σημασία του να παρέχεις στον ηθοποιό “τα εργαλεία που θα τον βοηθήσουν να πλησιάσει καλύτερα την ερμηνεία”.
Κλείνοντας τον κύκλο των βραβευμένων παραστάσεων για φέτος, “Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη” απέσπασε το 3ο βραβείο ενδυματολογίας και το 3ο βραβείο σκηνογραφίας για τον Άγγελο Μέντη και το 2ο βραβείο φωτισμού για τον Λευτέρη Παυλόπουλο, ενώ η παράσταση “Η Εκατομμυριούχος” το 3ο βραβείο μουσικής σύνθεσης για τον Βάιο Πράπα.
Στο πόντιουμ ανέβηκε επίσης η Μαρία Κουρή, εντεταλμένη σύμβουλος για θέματα πολιτισμού, εκπροσωπώντας τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά, η οποία απένειμε το βραβείο καλύτερης παράστασης, συγχαίροντας το “αθηνόραμα” που “τα τελευταία 25 χρόνια κάνει ένα σπουδαίο έργο, στηρίζοντας το θέατρο και το θεατρικό κοινό”.
Η ΔΕΗ βρίσκεται πάντα δίπλα στον πολιτισμό και στηρίζει ενεργά και φέτος τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του “α” ως χορηγός, απονέμοντας παράλληλα τα βραβεία στους καλλιτέχνες εκείνους που δημιουργούν πίσω από τους προβολείς και αναδεικνύουν με λάμψεις, σκιές και ατμόσφαιρες όλα όσα εκτυλίσσονται πάνω στη σκηνή. Την απονομή έκανε η Έλενα Χριστοπούλου, διευθύντρια Χορηγιών & Συνεργασιών του Ομίλου ΔΕΗ.
Από τη γιορτή του θεάτρου δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει η more.com, που είναι η πρώτη μας κίνηση όταν πρόκειται για διασκέδαση ή για ψυχαγωγία. Η head of Marketing της more.com, Χριστίνα Κληρίδου, απένειμε τα βραβεία μουσικής σύνθεσης.
Τέλος, το ιταλικό μπραντ κοσμημάτων Marco Bicegoεπιστρέφει “στην απόλυτη γιορτή του θεάτρου και των θεατών για να τιμήσει αυτούς που ξεχώρισαν και έλαμψαν”, όπως είπε η διευθύντρια της αθηναϊκής του μπουτίκ Μαρία Γάσπαρη απονέμοντας τα βραβεία σκηνογραφίας, ενώ βγαίνοντας από την αίθουσα για να συνεχίσουμε στο κοκτέιλ συναντήσαμε τον εμπορικό διευθυντή της Marco Bicego Cristiano Benvenuti, ο οποίος ήρθε ειδικά από την έδρα της εταιρείας στο Trissino της Vicenza για να παρακολουθήσει, όπως μας είπε, τα ελληνικά Όσκαρ του θεάτρου και παρότι δεν καταλάβαινε ελληνικά είχε την αίσθηση μιας πολύ ξεχωριστής βραδιάς.
Απολαμβάνοντας, στο πάρτι που ακολούθησε στο φουαγιέ και στο αίθριο, τις προσεγμένες γεύσεις της Άριας Γεύσεων και τα κρασιά του Barafakas Winery με την κομψή μύτη και τη φρουτώδη ελαφράδα των γεύσεών τους, τα φυσικά μεταλλικά νερά μ. artisan water και τα δροσιστικά αναψυκτικά Βίκος, οι παρευρισκόμενοι κάθισαν ως αργά εκμεταλλευόμενοι την ξεχωριστή ευκαιρία του να βρεθούν όλοι μαζί σε αυτήν τη ζεστή ατμόσφαιρα, στη γιορτή του θεάτρου με την οποία ξεκινά και επισήμως η νέα σεζόν.
Οι νικητές φωτογραφίζονταν με τα αγαλματίδιά τους παρέα με τους συναδέλφους τους αλλά και τους αναγνώστες του “α” που τους ψήφισαν και είχαν την ευκαιρία να τους συναντήσουν από κοντά και να τους συγχαρούν, ενώ οι συζητήσεις για τις τελευταίες πρόβες πριν τις επόμενες πρεμιέρες και η ανταλλαγή απόψεων για τις νέες παραστάσεις που ήδη έχουν προκαλέσει αίσθηση έδιναν και έπαιρναν. Καλή θεατρική σεζόν να έχουμε, λοιπόν, συγχαρητήρια στους βραβευμένους και ραντεβού στα επόμενα Θεατρικά Βραβεία Κοινού!
Πηγή : athinorama.gr