ΤΑΤΙΑΝΑ ΔΟΥΒΑΡΑ “ΑΓΑΠΩ ΤΗΝ ΝΟΜΙΚΗ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΥΦΑΣΜΕΝΗ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ”

Πες μας για σένα, Καταγωγή, Σπουδές, Επάγγελμα, βιβλία, κατοικίδια, πες μας για το χόμπι, τη μουσική σου.  Αγαπάς αυτό που κάνεις; Μουσική Πολιτική και νομική;

Είμαι ποινικολόγος, ακολούθησα τα βήματα του πατέρα και του παππού μου σπουδάζοντας νομική, ενώ ξεκίνησα να δουλεύω από το δεύτερο έτος των σπουδών μου. Αγαπώ τη μάχιμη δικηγορία, με εκφράζει μεταξύ άλλων γιατί κάθε μέρα έρχεσαι σε άμεση επαφή με την τον κόσμο και τα προβλήματα της κοινωνίας. Γεννήθηκα στην Αθήνα. Ο πατέρας μου κατάγεται από τον Μελιγαλά Μεσσηνίας ενώ η μητέρα μου είναι Ελληνοκύπρια γεννημένη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Για μένα τα βιβλία είναι η πιο πολύτιμη τροφή του εγκεφάλου. Εμπλουτίζουν τις γνώσεις, τη φαντασία, τον τρόπο σκέψης και διευρύνουν το πρίσμα μέσα από το οποίο αντιλαμβάνεται κανείς τον κόσμο.Διαβάζω κυρίως βιβλία φιλοσοφίας, ψυχολογίας και συγκριτικής πολιτισμικής μελέτης. Έτσι μου αρέσει πλέον να περνάω τα καλοκαίρια μου. Θάλασσα, άμμος, ουρανός και βιβλία. Με το σύντροφό μου έχουμε ένα retrieverάκι 3 ετών, την Τρούφα, υιοθετημένη από το φιλοζωικό σωματείο, που την παίρνουμε σχεδόν  παντού μαζί μας.

Με ρώτησες για χόμπι, σου απαντώ με κεφαλαία γράμματα η ΜΟΥΣΙΚΗ!! Δεν συνηθίζω να τη χαρακτηρίζω χόμπι γιατί για εμένα η μουσική είναι τρόπος ζωής, είναι διέξοδος, είναι η δεύτερη φύση μου. Παίζω πιάνο και τραγουδάω από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Πιτσιρίκα ήμουν «ροκού» τραγουδούσαμε στο Schoolwave, το Gagarin και σε διάφορες εναλλακτικές σκηνές. Από μικρή εντάχθηκα στο μουσικό όμιλο των Τοσιτσείων Αρσακείων, ομάδα που συνεχίζεται και από απόφοιτους πλέον, τους GraduArti.

Εξαιτίας της ομάδας αυτής είχα την τιμή να συμμετάσχω σε μεγάλες μουσικές παραγωγές στο Μέγαρο, στο Ηρώδειο, στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο Καλλιμάρμαρο κλπ. Στις 9 Σεπτεμβρίου έχουμε νέα παράσταση με την Μ. Φαραντούρη και το Μ. Μητσιά στο Θέατρο Πέτρας. Δεν θέλησα όμως να κάνω επάγγελμα τη μουσική γιατί προτίμησα να μην την «παντρευτώ», αλλά να παραμείνει ένας άφθαρτος έρωτας.

Τη νομική επιστήμη, την οποία τελικά επέλεξα την αγαπώ γιατί είναι συνυφασμένη με τη δικαιοσύνη και η δικαιοσύνη με το νόμο που έναντι αυτού όλοι είναι και πρέπει να είναι ίσοι.

Η πολιτική μου κίνησε το ενδιαφέρον από το γυμνάσιο όταν πρωτοδιάβασα αποσπασματικά τότε, την πολιτεία του Πλάτωνα. Ήμουν πάντα πολιτικοποιημένη αλλά σχετικά αποστασιοποιημένη και τώρα μερικά χρόνια αργότερα, λόγω της προσπάθειας των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ με Πρόεδρο τον Ανδρέα Λοβέρδο πείστηκα ότι η πολιτική αξίζει την ευκαιρία. Γιατί όταν εφαρμόζεται σωστά είναι ο πιο δυνατός τρόπος να μετατρέψεις  ένα όραμα σε πραγματικότητα.

Συμβουλή σου σε ένα νέο/α που θέλει να μπει στoν Ιδεολογικό – Κομματικό Κόσμο των Κοινών και της Προσφοράς… και στον δικό σας Ιδεολογικό Χώρο, το Ελληνικό και Ευρωπαϊκό Κέντρο

Σε ένα νέο θα έλεγα να επικεντρωθεί στο εσωτερικό του κίνητρο. Υπάρχουν πολλά κίνητρα για τον καθένα ώστε να ενταχθεί στην πολιτική. Άλλοι το κάνουν για την προσωπική τους καταξίωση, άλλοι γιατί θέλουν να γίνουν διάσημοι, άλλοι για να αναβαθμιστούν οικονομικά, άλλοι για να ξεπεράσουν προσωπικές αδυναμίες. Αν τα κίνητρα είναι αυτά καλύτερα να μην εμπλακεί κανείς στην πολιτική γιατί τότε θα ενισχυθεί η τοξική πλευρά της.

Θα πρότεινα λοιπόν αν το κίνητρο είναι η προσφορά στο κοινό καλό και η διάχυση ευγενών ιδεών, κάθε νέα και νέος να μπει  στον κόσμο των Κοινών γιατί μόνο έτσι θα βοηθηθεί ο τόπος αλλά και θα θεραπευτεί η ίδια η πολιτική. Γιατί αυτή τη στιγμή, νοσεί από μια πλειοψηφία της οποίας η συμμετοχή στα κοινά εξαντλείται σε μικροκομματικούς σκοπούς και λειτουργεί με τρόπο ωφελιμιστικό. Ακριβώς ό,τι ΔΕΝ χρειάζεται δηλαδή ο ελληνικός λαός.

Αναφορικά με την έννοια του Κέντρου μπορούμε να την παραλληλίσουμε με το αριστοτελικό μέτρο. Ο Αριστοτέλης προκειμένου να ορίσει την  τέλεια μεσότητα χρησιμοποιούσε ένα πολύ ωραίο παράδειγμα. Στο ένα άκρο του άξονα τοποθετούσε τον δειλό, στο άλλο άκρο τον θρασύ  και στο ιδανικό μέσο τον ανδρείο. Έτσι κάπως είναι σχεδιαγραμματικά και το πολιτικό Κέντρο. Χρησιμοποιεί τα θετικά στοιχεία του συνολικού άξονα προκειμένου να καταλήξει στην καλύτερη δυνατή μέση λύση. Ένα πολιτικό παράδειγμα. Στην μία άκρη του άξονα είναι ο εθνικιστής στην άλλη ο άπατρις, στο κέντρο ο πατριώτης.

Το πολιτικό κέντρο είναι η ιδεολογική εφαρμογή της μετριοπάθειας και της σοβαρότητας. Είναι συναίρεση ιδεών, είναι σύνθεση, είναι ενότητα και χρειάζεται αυτόνομη υπεράσπιση, αφού στην Ελλάδα έχει μείνει ανοχύρωτο. Το Κέντρο που υπερασπιζόμαστε ενισχύει την ασφάλεια αλλά διασφαλίζει και το κοινωνικό κράτος, ενισχύει την ελεύθερη οικονομία αλλά προστατεύει και τα δικαιώματα των πολιτών, προασπίζει τον πατριωτισμό αλλά προάγει και τις  μεταρρυθμίσεις.

Τι θα ήθελες να αλλάξεις στην πολιτική σκηνή με την συμμετοχή σου;

Μια νέα εργαζόμενη γυναίκα μπορεί να προσφέρει φρέσκια οπτική γωνία και προοπτική στην πολιτική σκηνή. Με νέες ιδέες σε θέματα όπως η ισότητα των φύλων, η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική δικαιοσύνη και η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Επιπλέον, η συμμετοχή της μπορεί να ενθαρρύνει άλλες γυναίκες να ενεργοποιηθούν πολιτικά και να διευρύνει την αντιπροσώπευση και την πολιτική συμμετοχή των γυναικών στο γενικότερο πολιτικό τοπίο.

Προσωπικά, η εμπειρία μου στον τομέα της ποινικής δικαιοσύνης με έχει εξοικειώσει με πολλά θέματα που αφορούν τη δικαιοσύνη, την ασφάλεια και τα δικαιώματα των πολιτών και σίγουρα με έχει κάνει να δω από μικρή την «σκοτεινή πλευρά της σελήνης» κάτι που σίγουρα διευρύνει τους ορίζοντες της σκέψης.

Παράλληλα, η αγάπη μου για τη μουσική και η επί χρόνια συναναστροφή μου με τους ανθρώπους της τέχνης με έχει διδάξει τη σημασία της δημιουργικότητας και  του πολιτισμού στην κοινωνία αλλά και την αναγκαιότητα να διατηρήσουμε ζωντανό το ρομαντισμό.

Πιστεύω ότι η συνδυασμένη αυτή προσέγγιση μου επιτρέπει να έχω μία ιδιαίτερη οπτική των πραγμάτων και να προωθήσω πολιτικές που αντανακλούν τις αξίες της δικαιοσύνης και του πολιτισμού ως ενοποιημένου συνόλου.

Αυτό που σίγουρα θα ήθελα να δω να αλλάζει στην πολιτική σκηνή είναι η σοβαροφάνεια. Πιστεύω ακράδαντα ότι δεν χρειάζεται να είσαι σοβαροφανής στην πολιτική αλλά ουσιαστικά σοβαρός. Και αυτές τις δύο έννοιες δυστυχώς τις έχουμε μπερδέψει στις μέρες μας. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που οι νέοι δεν ελκύονται απο την πολιτική σήμερα.

Πού κινείσαι ιδεολογικά;

Ανήκω στον πολιτικό χώρο του κέντρου. Εννοημένου όχι ως ενδιάμεσου χώρου αλλά ως πλέγματος ενότητας και σύνθεσης. Οι πολιτικές του κεντρώου φάσματος τείνουν να επικεντρώνονται σε μια προσέγγιση μετριοπαθούς φύσης, που επιδιώκει να εξισορροπήσει τις αντικρουόμενες απαιτήσεις και προτεραιότητες των διαφορετικών ομάδων και συμφερόντων εντός της κοινωνίας.

Οι πολιτικές αυτές υποστηρίζουν την ανάπτυξη πολιτικών λύσεων με βάση τον ορθολογισμό και το ρεαλισμό, αντί να εμπλέκονται σε ακραίες ή ιδεολογικά και συναισθηματικά φορτισμένες προσεγγίσεις. Αυτή είναι και η γενικότερη στάση μου απέναντι στη ζωή, οπότε αντανακλά κατ´ επέκταση και τις πολιτικές μου πεποιθήσεις.

Γνώμη για την έμφυλη βία στην Ελλάδα…

Η έμφυλη βία έχει να κάνει κατά βάση με την δομηθείσα κοινωνική θέση εξουσίας, τον τρόπο δηλαδή που το ένα φύλο εξουσιάζει το άλλο, θεωρώντας το κτήμα του. Έμφυλη βία με απλά λόγια σημάνει να σου ασκείται βία με μόνη αιτία το φύλο σου. Βία είτε ψυχολογική είτε σωματική, είτε λεκτική, είτε οικονομική, είτε με τη μορφή εξαναγκασμού σε σεξουαλική πράξη. Τα στοιχεία αναφορικά με το ποσοστό της βίας που ασκείται στις γυναίκες συγκριτικά με τους άνδρες. είναι συντριπτικά

Η έμφυλη βία δεν κάνει διακρίσεις , θύματα της , όπως προκύπτει από τις διεθνείς στατιστικές, είναι τόσο γυναίκες με χαμηλό οικονομικό και μορφωτικό υπόβαθρο όσο και μορφωμένες  και  επαγγελματικά επιτυχημένες γυναίκες. Η post-covid εποχή έχει αναδείξει τα φαινόμενα αυτού του είδους, αλλά οι καταβολές της βίας βρίσκονται ριζωμένες στην οικογενειακή ανισότητα και στα μοτίβα που έχουν επικρατήσει στο συλλογικό ασυνείδητο σχετικά με τον κοινωνικό ρόλο της γυναίκας.

Μην ξεχνάμε όμως ότι η έμφυλη βία είναι κάθε βία που ασκείται εξαιτίας του «φύλου» είτε είσαι άντρας είτε γυναίκα είτε non binary. Επομένως και οι άντρες μπορεί να ειπναι θύματα έμφυλης βίας, ψυχολογικής κυρίως ή και θύμα stalking.

Τι πιστεύεις πως πρέπει να κάνει το κράτος;

Οφείλουμε όλοι να στηρίξουμε δυνατά την πάταξη της έμφυλης βίας. Το κράτος οφείλει στον αγώνα αυτό να διασφαλίσει την άμεση και ορθή παρέμβαση  των αστυνομικών και των  δικαστικών αρχών. Να ενισχύσει τα κέντρα συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης των γυναικών που υφίστανται έμφυλη βία αλλά και τους ξενώνες φιλοξενίας.

Να υλοποιήσει παρεμβάσεις στην εκπαίδευση για την πρόληψη της έμφυλης βίας και την εξάλειψη των παρωχημένων στερεοτύπων. Να ενημερώσει και να εμψυχώσει τις γυναίκες μέσα από το δημόσιο διάλογο για το δικαίωμά τους σε μια ζωή χωρίς καταπίεση και κάθε μορφής βία. Να θεσπίσει ειδικό αδίκημα για τη γυναικοκτονία με πλήρη την έκτιση ισόβιας κάθειρξης.

Είσαι αναπληρώτρια πρόεδρος της Ειδικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων με Ψυχικές Διαταραχές. Μίλησε μας για αυτό.

Στην Ελλάδα δυστυχώς η ύπαρξη των ψυχικών διαταραχών επιφέρει ακόμη εν έτι 2024  αναπόφευκτα το στιγματισμό του ατόμου, κάτι το οποίο υπάρχει σε όλα τα κοινωνικά σύνολα ανεξαρτήτως εποχής και συνθηκών. Το φαινόμενο αυτό είναι τόσο παλιό, όσο και η ίδια η διαταραχή!

Το στίγμα που συνδέεται με τις ψυχικές διαταραχές αποτελεί για τα άτομα που πάσχουν από αυτές μια «δεύτερη ασθένεια», καθώς, εκτός από τα προβλήματα της διαταραχής, το άτομο καλείται να αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις που επιφέρει το ίδιο το στίγμα, οι οποίες το οδηγούν στο να αισθάνεται διαφορετικό κι ανεπιθύμητο σε σχέση με το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο.

Οι άνθρωποι αυτοί οφείλουν να απολαμβάνουν ίσα δικαιώματα και να αντιμετωπίζονται αποστιγματοποιημένοι τόσο από το κράτος όσο και από την ίδια την κοινωνία. Για αυτό παλεύουνε στην Ειδική Επιτροπή Δικαιωμάτων των Ανθρώπων με Ψυχικές Διαταραχές.

INFO
Τηλ. : 2108251234

Emal : tatianadouvara@gmail.com