Δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης, σε ένα θωρακισμένο σιλό, υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και με περίσσεια προσοχή, ένα ειδικευμένο συνεργείο κατεβάζει ένα ξύλινο κοντέινερ. Μέσα σε αυτό, βρίσκεται τυλιγμένο ένα αυτοκίνητο. Τι το ιδιαίτερο μπορεί να έχει για να το περιποιούνται έτσι;
Για τους super rich όλου του κόσμου, η πιο must επένδυση είναι ένα κλασικό αυτοκίνητο. Όπως ακριβώς με τα έργα τέχνης, έτσι και ορισμένα τετράτροχα, θεωρούνται έργα τέχνης και είναι περιζήτητα από τους συλλέκτες. Διαχειριστές χαρτοφυλακίων και εξειδικευμένοι οίκοι, αναζητούν σε κάθε γωνιά του πλανήτη ένα ξεχασμένο μοντέλο από παλιά εποχή που μπορεί να κοστίζει το βάρος του σε χρυσάφι, ή και περισσότερο.
Τα λεγόμενα classics: Αυτοκίνητα που κοστίζουν τόσα εκατομμύρια, ώστε αξίζει να φυλάσσονται σε θωρακισμένα κτίρια με έλεγχο θερμοκρασίας, ώστε να μην τα αγγίξει ο χρόνος. Αυτοκίνητα που τα θέλουν σαν… τρελοί οι πλουσιότεροι, ισχυρότεροι άνθρωποι του πλανήτη. Αυτά είναι τα ακριβότερα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Τόσο ακριβά που κάνουν το, αξίας 4,8 εκατ. δολαρίων Koenigsegg CCXR Trevita να μοιάζει με την αγορά ενός… VW Golf.
Πρόκειται για πραγματικά συλλεκτικά αυτοκίνητα. Όχι με την έννοια του όρου που γίνεται κατάχρηση από όποιον θεωρεί ότι μπορεί να βγάλει εύκολο και γρήγορο κέρδος. Γιατί, πολλά αυτοκίνητα εκτοξεύουν την αξία τους όσο περνά ο καιρός και οδεύουμε προς την ηλεκτροκίνηση (καθώς κάποιοι θέλουν να διασώσουν τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα μιας άλλης εποχής της αυτοκίνησης), αλλά το πόσο συλλεκτικό είναι ένα αυτοκίνητο, ορίζεται από συγκεκριμένους παράγοντες: Πόσα κομμάτια παρήχθησαν, πόσα κομμάτια έχουν απομείνει, πόσο κοντά στην εργοστασιακή κατάσταση είναι το μοντέλο που πωλείται, σε τι κατάσταση είναι, ποιοι ήταν οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες του και τι ρόλο έχει παίξει στην ιστορία της αυτοκίνησης το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
1. 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Gullwing Uhlenhaut
Πριν από αρκετά χρόνια, Έλληνες ειδικοί έβγαζαν από ένα πλημμυρισμένο υπόγειο στη Βόρεια Ελλάδα μια Mercedes-Benz 300 SLR Gullwing. Με το αυτοκίνητο να είναι σχεδόν κατεστραμμένο από τα νερά, οι αγοραστές του γέλαγαν, τονίζοντας ότι η τιμή του συγκεκριμένου μοντέλου θα ξεπεράσει -και μάλιστα κατά πολύ- το 1 εκατομμύριο δολάρια. Στην πορεία, διαψεύστηκαν, αλλά… διαφορετικά.
Τον περασμένο Μάιο σε δημοπρασία, μια 300 SLR Gullwing Uhlenhaut έσπασε το ρεκόρ του πιο ακριβού αυτοκινήτου που έχει πουληθεί στην ανθρώπινη ιστορία. Το σφυρί έπεσε στα 142,5 εκατ. δολάρια και όχι άδικα: Είνι το ένα από τα μόλις 2 πρωτότυπα κουπέ που σχεδίασε ο καινοτόμος μηχανικός της Mercedes- Benz, Rudi Uhlenhaut.
“Ασημένια Βέλη”. Έτσι ονομάζονταν οι θρυλικές αγωνιστικές Mercedes της εποχής και οι 300 SLR ήταν φημισμένες (και) για τις κυρτές πόρτες τους που άνοιγαν κάθετα. Και επειδή όταν άνοιγαν, έμοιαζαν με φτερά γλάρου, οι 300 SLR ονομάστηκαν “Gullwing” (δηλαδή, “Φτερά Γλάρου”).
Η συγκεκριμένη 300 SLR είναι το ένα από τα 2 πρωτότυπα κουπέ που έφτιαξε η Mercedes-Benz, είναι (φυσικά) ασημένια, είναι κατασκευασμένη από μαγνήσιο και αλουμίνιο και φορά τον αυθεντικό οκτακύλινδρο boxer κινητήρα με τον οποίο κατασκευάστηκε. Το άλλο κουπέ, βρίσκεται στα χέρια (και το μουσείο) της Mercedes-Benz. Θρυλείται ότι συλλέκτης πρόσφερε στη γερμανική μάρκα ποσό που πλησίαζε το μισό δισεκατομμύριο δολάρια (!), για να εισπράξει ένα μεγαλοπρεπές “nein” από τη Στουτγάρδη.
Για την ιστορία, η ελληνική SLR είχε πουληθεί σε ξένο συλλέκτη για ποσό που ξεπέρασε το εκατομμύριο…
2. 1963 Ferrari 250 GTO
Μέχρι και την πώληση της Gullwing, το “θρόνο” του ακριβότερου αυτοκινήτου του πλανήτη κατείχε μια Ιταλίδα. Ο λόγος για μια Ferrari 250 GTO του 1963, η οποία είχε πουληθεί το 2018 σε δημοπρασία. Ο αγοραστής της, ένας Αμερικανός, ο ιδρυτής της WeatherTech και διάσημος συλλέκτης αυτοκινήτων, Ντέιβιντ Μακνίλ, είχε “κονταροχτυπηθεί” σε δημοπρασία, καταλήγοντας να πληρώσει στον Γερμανό οδηγό αγώνων Κρίστιαν Γκλέσελ, 70 εκατομμύρια δολάρια για να την πάρει στην ιδιοκτησία του.
Αυτή η Ferrari δεν είναι μια “απλή” Ferrari. Στο Μαρανέλο δημιουργήθηκαν μόνο 36 250 GTO μεταξύ του 1962 και 1963. Τότε, με τα 280 χ.α.ω. της τελικής της ταχύτητας, η 250 GTO ήταν το γρηγορότερο αυτοκίνητο του πλανήτη. Και ήταν παντού. Κέρδισε το Tour de France το 1964 και τερμάτισε τέταρτο στον 24ωρο αγώνα του Le Mans. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν είχε τρακάρει ποτέ, κάτι που παίζει ρόλο στην αξία ενός συλλεκτικού αγωνιστικού. Μόλις 3 τέτοιες Ferrari φτιάχτηκαν το 1963.
3. 1962 Ferrari 250 GTO
Η αγωνιστική Ferrari με τον 3λιτρο V12 των 300 ίππων θεωρείται το “ιερό δισκοπότηρο” των κλασικών αυτοκινήτων. Οι ειδικοί θεωρούν ότι πολύ σύντομα, η αξία τους θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 100 εκατομμύρια δολάρια. Προς το παρόν, η δεύτερη ακριβότερη 250 GTO πουλήθηκε από τον Sotheby’s το 2018. Πωλητής ήταν ο πρώην επικεφαλής σχεδιαστής software της Microsoft, Γρεγκ Γουίτεν, ο οποίος την είχε αγοράσει από τον Ιταλό οδηγό αγώνων Εντοάρντο Λουάλντι Γκαμπάλντι, στα χέρια του οποίου κέρδισε και τους 20 αγώνες στους οποίους έτρεξε.
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, είχε όλα τα αυθεντικά μηχανικά μέρη, δεν είχε τρακάρει ποτέ και δεν είχε πάθει καμια μηχανική βλάβη, με τον Γουίτεν, που την αγόρασε το 2000, να λέει ότι “η εμπειρία της οδήγησής της σε αγώνα είναι ανυπέρβλητη”. Και γιατί την πούλησε; Επειδή… βαρέθηκε να κατεβαίνει σε αγώνες κλασικών, με συναγωνιζόμενούς του να στερούν τη διασκέδαση, βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπους και περιουσίες. “Κάποιοι απ’ αυτούς δεν έχουν σεβασμό για το αυτοκίνητο. Αν το τρακάρουν, δεν έγινε και τίποτα”.
Προστατεύοντάς τη, ο Γουίτεν κατάφερε να την πουλήσει για 48,4 εκατ. δολάρια σε διάσημο Αμερικανό συλλέκτη, ο οποίος εικάζεται ότι είναι ο δημοσιογράφος και παρουσιαστής Τζέι Λένο. Την ίδια χρονιά, μια άλλη 250 GTO πουλήθηκε για 38,1 εκατομμύρια δολάρια.
4. Ferrari 335 Sport Scaglietti
Το 2016, η Ferrari 335 Sport Scaglietti του 1957 έγινε το πιο ακριβό αυτοκίνητο που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία, καθώς άλλαξε χέρια για 35,7 εκατομμύρια δολάρια. Στη δημοπρασία που βγήκε έγινε… σφαγή, καθώς το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, που είχε μείνει στην ιδιοκτησία συλλέκτη για 40 χρόνια, είχε τρέξει σε αγώνες με οδηγούς τον Πήτερ Κόλινς και τον Μορίς Τρίντιγκναντ. Με τον τελευταίο, έτρεξε στο 12ωρο ράλλυ Sebring. Αργότερα, στα χέρια του Βόλφγκανγκ φον Τριπς, έτρεξε στον φημισμένο αγώνα Mille Miglia.
Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr