ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟ 2021 ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ

Κοντά στα 16 δις. δολ έχουν επενδύσει το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές για την ανανέωση του εμπορικού στόλου. Εξ αυτών τα 9 δις. δολ αφορούν επενδύσεις σε νέες παραγγελίες για νεότευκτα πλοία και τα 6,8 δις. δολ για αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι (second hand).

Το ποσό των 15,8 δις. δολ  είναι από τα υψηλότερα των τελευταίων ετών και καταδεικνύει  τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στη διεθνή σκηνή, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν τα περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη εθνικότητα σε αγορές πλοίων second hand ενώ ήταν δεύτεροι μετά τους Κινέζους, που ενισχύουν και την ναυπηγική τους βιομηχανία, στις επενδύσεις σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons οι επενδύσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων και για αγορές second hand ξεπέρασαν το 2021 τα 147 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό «come back» της διεθνούς ναυτιλίας μετά την εμφάνιση της πανδημίας καθώς το 2020 είχαν επενδυθεί μόλις 74 δισεκατομμύρια δολάρια τόσο σε νέες παραγγελίες όσο και αγορές από «δεύτερο χέρι» αφού η διεθνής ναυτιλιακή δραστηριότητα είχε  διαταραχθεί σοβαρά από την πανδημία και τα lockdowns, όπως σημειώνει ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος.

Η αυξημένη ζήτηση για πλοία κυρίως στους τομείς των πλοίων μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, στο χύδην ξηρό φορτίο και στον κλάδο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) «έσπρωξαν»  τις αξίες των πλοίων σε υψηλότερα επίπεδα με αποτέλεσμα να αυξηθούν και οι επενδύσεις.

Σύμφωνα με τους Clarksons οι επενδύσεις φέτος ήταν αυξημένες κατά 46% σε σύγκριση με την μέση επενδυτική δαπάνη των 100 δισ. δολαρίων των τριών προηγούμενων χρόνων.

Με μια εβδομάδα να υπολείπεται για να κλείσει η χρονιά, και λαμβάνοντας υπόψη και κάποιες καθυστερημένες γνωστοποιήσεις επενδυτικών κινήσεων, το τελικό σύνολο θα μπορούσε να είναι ακόμη και μεγαλύτερο και να συναγωνίζεται το ποσό των 159 δισ. δολαρλιων που καταγράφηκε το 2013 και ήταν το υψηλότερο από την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης το 2010.

Ωστόσο εξακολουθεί να απέχει πολύ από αυτό που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, όταν επενδύθηκαν περισσότερα από 200 δισεκατομμύρια δολάρια τόσο το 2006 όσο και το 2008 και πάνω από 300 δισεκατομμύρια δολάρια το 2007.

Από τα 147 δισ. δολάρια τα 103 δισ. δολάρια κατευθύνθηκαν για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, έναντι 137 δις. δολαρίων το 2013.

Από τα 103 δισ. δολάρια η πλειοψηφία δηλαδή 41 δισ. δολάρια κατευθύνθηκαν για την ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (537 τον αριθμό) ενώ άλλα 15 δισ. δολάρια έχουν επενδυθεί σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και 14 δισ. δολάρια σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Πρόκειται για τρεις ναυτιλιακούς κλάδους που το 2021, σημείωσαν ιστορικά ρεκόρ στου ναύλους στην spot αγορά. Επίσης οι προοπτικές και για τους τρεις αυτούς κλάδους είναι θετικές για τα επόμενα χρόνια και οι πλοιοκτήτες σπεύδουν να «λάβουν» θέση.

Πάντως και στα δεξαμενόπλοια οι παραγγελίες σε νεότευκτα ήταν υψηλότερες από ότι την περυσινή χρονιά.

Αξίζει  επίσης να επισημανθεί ότι το 41% των επενδύσεων για νεότευκτα (περίπου 43 δισ. δολάρια) έχουν κατευθυνθεί σε πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο είτε LNG είτε άλλα εναλλακτικά.

Από τη συνολική επένδυση νεότευκτων, 15 δισ. δολάρια έχουν τοποθετηθεί από Κινέζους ιδιοκτήτες και 9 δισ. δολάρια από Έλληνες πλοιοκτήτες όπως προαναφέρθηκε.

Αξίζει επίσης να καταγραφεί ότι τη μερίδα του λέοντος κέρδισαν τα κινεζικά ναυπηγεία (44% των επενδύσεων) με τα κορεάτικα να ακολουθούν (42%).

Να επισημανθεί εδώ ότι συνήθως τα κορεάτικά ναυπηγεία αναλαμβάνουν πιο τεχνικά προηγμένες κατασκευές όπως είναι τα LNG Carriers τα οποία είναι και πολύ μεγαλύτερης κατασκευαστικής αξίας (πάνω από 200 δισ. δολάρια συνήθως) σε σχέση με τα πλοία άλλων κλάδων.

Μετά και τις τελευταίες παραγγελίες το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται πλέον στο 11% του εν ενεργεία στόλου σε όρους ολικής χωρητικότητας έναντι 9% στην αρχή του έτους, αλλά αυτό ποικίλλει μεταξύ των τομέων.

Αναφορικά με την αγορά των second hand πλοίων και εδώ καταγράφηκε φέτος ρεκόρ με 2.100 πλοία χωρητικότητας 135 εκατομμυρίων dwt να άλλαξαν χέρια σε συμφωνίες συνολικού ύψους 43 δισ.  δολάρια.

Σύμφωνα με τον Βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο οι φετινές επενδύσεις πλησιάζουν το ρεκόρ του 2007 των 46 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τις τιμές να έχουν αυξηθεί απότομα το 2021, ιδίως στους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και των bulker.

Συνολικά, συνολικά το 7% του παγκοσμίου στόλου έχει αλλάξει μέχρι στιγμής χέρια, με τους Έλληνες να είναι οι πιο ενεργοί αγοραστές με εκτιμώμενη δαπάνη άνω των 6,8 δισ. δολαρίων, ακολουθούμενοι από Κινέζους ιδιοκτήτες με δαπάνες άνω των 5 δισ. δολάρια

Τέλος σύμφωνα με τους Clarksons 22,8 εκατομμύρια dwt έχουν πουληθεί για διάλυση το 2021 μέχρι στιγμής, χωρητικότητα μειωμένη κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι.

Πηγή: ot.gr