ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΚΑΡΟΛΟΣ: ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ BUCKINGHAM

Μια επίσκεψη στο παλάτι του Μπάκιγχαμ βρίσκεται ψηλά στη λίστα με τα highlights ενός ταξιδιού στο Λονδίνο αυτή την εποχή, καθώς, εκτός από
την ξενάγηση στα υπέροχα ανάκτορα κατά το ετήσιο καλοκαιρινό άνοιγμά τους για το κοινό, περιλαμβάνει και την περιήγηση σε μια μοναδική
έκθεση, η οποία συνδέεται με τη ζωή των μελών της βασιλικής οικογένειας.Φέτος, ένα ενδιαφέρον installation επικεντρώνεται στο πάθος του πρίγκιπα Καρόλου για την Τέχνη, λίγο πριν γιορτάσει τα 70ά του γενέθλια. Το Ηello! ξεναγήθηκε αποκλειστικά στην έκθεση «Prince and Patron», λίγο πριν αυτή ανοίξει για το κοινό, με ξεναγό την υπεύθυνη της βασιλικής συλλογής, Βανέσα Ρέμινγκτον, η οποία μας μίλησε για τους θησαυρούς που επέλεξε ο ίδιος ο πρίγκιπας γι’ αυτήν.

IJP 18 7 18 BPRC 026 CROPPED

Ο πρίγκιπας της Ουαλίας και η δούκισσα της Κορνουάλης στη μεγαλόπρεπη σκαλιστή αψίδα του Αφγανού ξυλουργού Νασίρ Γιάσνα, που είναι το κεντρικό κομμάτι της φετινής έκθεσης στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ, με τίτλο «Prince and Patron».

IJP 18 7 18 BPRC 016 CROPPED

Το ζευγάρι θαυμάζει την ελαιογραφία «Tribuna of the Uffizi», που ενέπνευσε το στήσιμο της έκθεσης.

Η έκθεση εξερευνά δύο πτυχές της ζωής και της δράσης του μεγαλύτερου γιου της βασίλισσας Ελισάβετ και διαδόχου του θρόνου: το πάθος του για την Τέχνη και τον τρόπο που αυτή τον βοήθησε να αναπτύξει το προσωπικό του ενδιαφέρον για τη ζωγραφική και όχι μόνο, και να βοηθήσει νέους καλλιτέχνες από τη χώρα του, αλλά και απ’ όλο τον κόσμο, μέσα από σχετικές πρωτοβουλίες. Περισσότεροι από 100 πίνακες και αντικείμενα Τέχνης της βασιλικής συλλογής επιλέχθηκαν από τον ίδιο, κάποια προέρχονται από την προσωπική του συλλογή, ενώ υπάρχουν και έργα καλλιτεχνών οι οποίοι έχουν στηρίξει τα τρία φιλανθρωπικά ιδρύματα που έχει δημιουργήσει.

IJP 17 7 18 BPRC 014

Μεταξύ των αριστουργημάτων που εκτίθενται, περιλαμβάνεται και η κεντημένη με ασημένια κλωστή κάπα του Ναπολέοντα, την οποία ανέκτησε ο αυτοκράτορας μετά τη μάχη του Βατερλό. Σ’ ένα ηχογραφημένο μήνυμα για τους επισκέπτες της έκθεσης, ο πρίγκιπας Κάρολος αναφέρει σχετικά: «Την κάπα αυτή την είδα πρώτη φορά όταν ήμουν μικρό παιδί, στο μεγάλο χολ του Κάστρου του Γουίνδσορ, και θυμάμαι ότι είχα μαγευτεί από το χρώμα, το σχέδιο και, φυσικά, την ιστορία που τη συνόδευε». Την προσοχή τραβούν επίσης ένα ασημένιο τραπέζι, κατασκευασμένο μεταξύ 1698-9 από τον Βρετανό αργυροχόο Άντριου Μουρ, από την προσωπική συλλογή του Καρόλου, το οποίο εκτίθεται για πρώτη φορά, όπως άλλωστε και τα σκίτσα σε λάδι της Νίκι Φίλιπς, που απεικονίζουν τους πρίγκιπες Γουίλιαμ και Χάρι το 2009 και προορίζονταν για την Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων του Λονδίνου.

IJP 17 7 18 BPRC 038

«Τα σκίτσα αυτά είναι τα αγαπημένα μου», εξομολογείται ο 69χρονος πρίγκιπας. Άλλες προσωπικές επιλογές του είναι το σκίτσο της Εϊλίν Χόγκαν, που απεικονίζει τον ίδιο να κάθεται στο γραφείο του, στην κατοικία του στη Σκωτία, και ένα πρόχειρο σκίτσο του Σερ Έντγουιν Χένρυ Λάντζιρ με τη βασίλισσα Βικτωρία και τον πρίγκιπα Αλβέρτο, το 1841, την επόμενη του γάμου τους. Όπως ο τετρασέγγονός της, έτσι και η Βικτωρία έτρεφε μεγάλη αγάπη για την Τέχνη και απολάμβανε να σχεδιάζει και να ζωγραφίζει με νερομπογιές, ειδικά όταν βρισκόταν στα Χάιλαντς της Σκωτίας.

IJP 9 7 18 BP Exhib 0001

Ασημένιο τραπέζι του 17ου αιώνα

IJP 17 7 18 BPRC 019

Κολιέ από το Αφγανιστάν, από τους θησαυρούς της έκθεσης

Ο πρίγκιπας Κάρολος, θέλοντας να μεταδώσει την αγάπη του για την Τέχνη στις νεότερες γενιές, αλλά και να ενισχύσει το έργο νέων, ταλαντούχων
καλλιτεχνών, έχει δημιουργήσει τρία ιδρύματα: το «Royal Drawing School», το 2000, το «The Prince’s Foundation School», που ιδρύθηκε τέσσερα
χρόνια αργότερα, είναι ενεργό σε είκοσι χώρες και στο οποίο διδάσκονται παραδοσιακές τέχνες, όπως η καλλιγραφία, η κεραμική και το μωσαϊκό, και, τέλος, το «Turquoise Mountain», που ιδρύθηκε το 2006 στην Καμπούλ, με στόχο να μη χαθούν οι ντόπιες τεχνικές, αλλά και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας για ταλαντούχους ανθρώπους. Μέσα απ’ αυτό έχουν ανακαινιστεί περισσότερα από 150 ιστορικά κτίρια και έχουν εκπαιδευτεί πάνω από 5.000 άνθρωποι, όχι μόνο στο Αφγανιστάν, αλλά και στη Μιανμάρ και σε χώρες της Μέσης Ανατολής, ένα απτό παράδειγμα της θεραπευτικής ιδιότητας της Τέχνης σε κοινωνίες που υποφέρουν από μακροχρόνιες πολεμικές διαμάχες.

Στο κέντρο του χώρου της έκθεσης στο παλάτι του Μπάκιγχαμ δεσπόζει ένα ξύλινο αίθριο οκτώ μέτρων περίπου, σκαλισμένο ολόκληρο στο χέρι από τον κορυφαίο ξυλουργό Νασίρ Γιάσνα, η οικογένεια του οποίου έφυγε από το Αφγανιστάν για το Ιράν το 1983, αλλά επέστρεψε στην Καμπούλ το 2006, προκειμένου να ενταχθεί ο ίδιος στην ομάδα του «Turquoise Mountain Institute», ως επικεφαλής ξυλουργός. Έτσι, μπόρεσε να στήσει τη δική του επιχείρηση και να απασχολήσει μεγάλο αριθμό Αφγανών ξυλουργών, ανδρών και γυναικών, οι οποίοι ασχολούνταν με την παραδοσιακή τεχνική του σκαλίσματος του ξύλου.

IJP 17 7 18 BPRC 030

Έργα τέχνης και κεραμικά στον τοίχο του Ball Supper Room του Μπάκιγχαμ. Οι ξύλινοι πίνακες είναι της Νατάσα Μαν, αποφοίτου του «The Prince’s Foundation School of Traditional Arts» που έχει ιδρύσει ο πρίγκιπας Κάρολος. Στον ίδιο χώρο, η επιμελήτρια Βανέσα Ρέμινγκτον ισιώνει ένα πορτρέτο της βασίλισσας Ελισάβετ από τον Μάικλ Νόακες, που εκτίθεται συνδυαστικά με αυτό της βασιλομήτορος, του ίδιου καλλιτέχνη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται και άλλα έργα από το Αφγανιστάν, όπως ένα μεγάλο χρυσό κολιέ Κ18 με περισσότερα από 365 σμαράγδια, εξορυγμένα από τη χώρα, σε σχέδιο και κατασκευή της Σαέντα Ετεμπάρι. Κομψά, βαρύτιμα κοσμήματα έρχονται σε αντίθεση στο χώρο της έκθεσης με μνημειακά κομμάτια, όπως το χειροποίητο αφγανικό ιστορικό χαλί, κατασκευασμένο από μια ομάδα υφαντουργών σε διάστημα τεσσάρων μηνών. Το σχέδιό του αντανακλά στοιχεία της παραδοσιακής τέχνης αιώνων της Ανατολής. Όπως, άλλωστε, και τα πολύχρωμα πλακάκια από το «The Prince’s Foundation School of Traditional Arts», κατασκευασμένα σε μια οικιακή βιοτεχνία στην πόλη Νασαρπούρ του Πακιστάν, που χρησιμοποιεί τις ίδιες τεχνικές από το 12ο αιώνα. Τα πλακάκια κατασκευάζονται στο χέρι από κόκκινο πηλό και βάφονται με παραδοσιακά χρώματα. Η Ρενούκα Γκουρούνκ είναι η μόνη γυναίκα που συνεχίζει την παραδοσιακή αυτή τεχνική και θεωρείται κορυφαία στον τομέα της.

Το «Royal Drawing School» συνεργάστηκε με το παλάτι, παραχωρώντας στην καλοκαιρινή αυτή έκθεση έργα έντεκα καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένης μιας σειράς εξαίρετων πορτρέτων με τίτλο «The Last of The Few». Να σημειώσουμε, τέλος, ότι η φετινή έκθεση στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ χρειάστηκε έναν ολόκληρο χρόνο για να οργανωθεί, ενώ ο ίδιος ο πρίγκιπας Κάρολος επέβλεπε τη διαδικασία βήμα-βήμα και, φυσικά, το στήσιμο των έργων.

Η έκθεση «Prince and Patron»θα είναι ανοιχτή για το κοινό μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2018.Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το
royalcollection.org.uk

Πηγή: elenasdiary.com