Στην Γενεύη, το Λουξεμβούργο και το Μονακό εντοπίζονται οι διάσημες συλλογές με ανεκτίμητης αξίας έργα τέχνης, φυλασσόμενες μακριά από αδιάκριτα βλέμματα
Ο συντηρητής δεν μπορούσε να πάρει τα μάτια του από την διάσημη αυτοπροσωπογραφία του Βίνσεντ Βαν Γκονγκ με το μπαταρισμένο σε επίδεσμο κομμένο αυτί του ζωγράφου.
Ο συγκεκριμένος πίνακας θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του Ολλανδού γητευτή των χρωμάτων και ανήκει στην ιδιωτική συλλογή της οικογένειας Νιάρχου.
Το όνομα του Φίλιππου Νιάρχου περιλαμβάνεται κάθε χρόνο στην λίστα με τους επιφανέστερους συλλέκτες του κόσμου από το έγκριτο Art News, η οποία έχει πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια έντονο ελληνικό άρωμα.
Ανάμεσα σε ηχηρότατα ονόματα όπως αυτά του Ρόμαν Αμπράμοβιτς, του Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, του Πολ Άλεν και του Μπερνάρ Αρνό υπάρχουν και οι «δικοί» μας Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Δάκης Ιωάννου, Φίλιππος Νιάρχος, Γιώργος Οικονόμου και Δημήτρης Μαυρομάτης.
Σχεδόν όλοι εκ των προαναφερθέντων φέρεται να έχουν πολλά από τα «διαμάντια» των προσωπικών τους συλλογών, φυλαγμένα στα περίφημα Freeport της Γενεύης, του Μονακό, του Λουξεμβούργου ή κάποιας άλλης πόλης.
Εκεί αναπαύονται σε ειδικές συνθήκες φύλαξης, θερμοκρασίας και φωτισμού μέχρι την στιγμή που θα βγουν για να εκτεθούν σε κάποιο μουσείο ή σε ένα χιονισμένο σαλέ στο Σεν Μόριτς…
Αριστουργήματα που ξεκουράζονται
Λέγεται ότι όταν ένα βράδυ ένας φίλος του κ. Φίλιππου Νιάρχου τον ρώτησε πόσο συχνά έχει την ευκαιρία να θαυμάζει την αυτοπροσωπογραφία του Jean Michel Basquiat αξίας $3.300.000 την οποία είχε «χτυπήσει» σε δημοπρασία του οίκου Christie’s, η απάντηση του έλληνα μεγιστάνα, ήταν «Όχι τόσο συχνά όσο θα ήθελα».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο περίφημος πίνακας φέρεται να «ξεκουράζεται» σε ειδικά φυλασσόμενο δωμάτιο με ειδικές συνθήκες θερμοκρασίας, μαζί με δεκάδες άλλα αριστουργήματα της συλλογής Νιάρχου στις εγκαταστάσεις του Freeport της Γενεύης ή σε αυτές του Μονακό.
Εκεί όπου βρίσκονται και δεκάδες άλλα κομμάτια της συλλογής που δημιούργησε ο μεγιστάνας της ναυτιλίας και συνέχισαν να εμπλουτίζουν τα παιδιά του.
Δεν είναι πάντως ο μόνος διάσημος έλληνας συλλέκτης, που έχει επιλέξει σύμφωνα με γνώστες και ειδήμονες στον χώρο της Τέχνης την λύση της αποθήκευσης σε ένα Freeport για την συλλογή του.
Το ίδιο πράττουν αρκετοί έλληνες λάτρεις της τέχνης η μέλη των οικογενειών τους, όταν διαπίστωσαν ότι με το πέρασμα των χρόνων, οι συλλογές γιγαντώθηκαν.
Σύμφωνα με τους ψιθύρους στην σκοτεινή ενίοτε-λόγω του ειδικού φωτισμού-γοητεία των Freeports έχουν υποκύψει μεταξύ άλλων ο κύριος Γιώργος Οικονόμου, ο κύριος Αντώνης Κομνηνός, οι κ.κ. Ντίνος και Θανάσης Μαρτίνος κ.α.
Τα Freeports για τους αμύητους είναι λιμάνια ή περιοχές κοντά σε λιμάνια όπου αντικείμενα μεγάλης αξίας μπορούν να αποθηκευτούν αφορολόγητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα κάτω από άριστες συνθήκες φύλαξης και ασφάλειας.
Είναι τα μέρη όπου διάσημα έργα τέχνης ενίοτε αλλάζουν ιδιοκτήτες σε συνθήκες μυστικότητας, ίδιον χαρακτηριστικό στον κόσμο των συλλεκτών.
Το Freeport της Γενεύης είναι ίσως το πιο γνωστό, αφού «πρωταγωνίστησε» και σε μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας στα μέσα της δεκαετίας του ’90.
Σε πέντε από τις ερμητικά κλειστές αποθήκες του που νοίκιαζε ο Τζάκομο Μέντιτσι, Ιταλοί καραμπινιέροι της Διεύθυνσης Αρχαιοκαπηλίας με την συνδρομή των Ελβετικών αρχών, ανακάλυψαν χιλιάδες αρχαία αντικείμενα, όλα προιόντα λαθρανασκαφής.
Πιστεύεται ότι ένα μεγάλο μέρος της συλλογής Νιάρχου φυλάσσεται στο Freeport της Γενεύης, ενώ κάποια άλλα κομμάτια με τις υπογραφές των Άντι Γουόρχολ, Σαλβαντόρ Νταλί, Φρανσίσκο Γκόγια, του Εντγκάρ Ντεγκά, του Πάμπλο Πικάσσο, του Ελ Γκρέκο, του Κλοντ Μονέ, του Πιέρ-Ογκίστ Ρενουάρ κ.α. βρίσκονται στο Μονακό.
Το κλαμπ των ισχυρών
Η περίφημη πάντως αυτοπροσωπογραφία του Βίνεντ βαν Γκονγκ που ανήκει στον κ. Φίλιππο Νιάρχο, η αξία της οποίας σήμερα αποτιμάται σε ποσό που ξεπερνάει τα 150.000.000 ευρώ, είχε φύγει από το Freeport για μεγάλο διάστημα.
Το κοινό την θααύμασε στο μουσείο Kunsthaus της Ζυρίχης μαζί με άλλα έργα που έχει «δανείσει» προσωρινά ο έλληνας μεγιστάνας στο συγκεκριμένο ίδρυμα.
Κάποιοι θυμούνται ακόμη ότι η συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία, μεταφερόταν αυθημερόν με ελικόπτερο στο σαλέ του αείμνηστου Σταύρου Νιάρχου, στο Σεν Μόριτς, όταν αποφάσιζε να πάει ακόμη και για μία ημέρα ή για λίγες ώρες!
Στο κλαμπ των ισχυρών Ελλήνων συλλεκτών ανήκει και ο επιχειρηματίας κ. Δημήτρης Κοπελούζος, η συλλογή του οποίου αποτελείται από δεκάδες έργα, ανάμεσά τους πίνακες του Μπασκιά, του Φερνάν Λεζέ, του Τακάσι Μουρακάμι, έργα του Ζαν Σιάο Γιαν-ο επιχειρηματίας έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία στην μοντέρνα Κινεζική τέχνη- και γλυπτά με την υπογραφή του Φερνάντο Μποτέρο.
Παρόλο που έχει δημιουργήσει το δικό του μουσείο Τέχνης στην εντυπωσιακή κατοικία της Κηφισιάς πολλά κομμάτια της μεγάλης συλλογής του φυλάσσονται στο Freeport του Μονακό, σύμφωνα με επιλεκτικές διαρροές.
Εκεί όπου η οικογένεια του επιχειρηματία διατηρεί και μια εξαιρετικής αισθητικής κατοικία, στην οποία φιλοξενούνται κάποια κομμάτια της συλλογής.
Στα Freeport του Λουξεμβούργου και της Γενεύης, αναπαύονται σύμφωνα με τις διαρροές από dealers και collectioneur πολλά κομμάτια από την συλλογή του εφοπλιστή κ. Γιώργου Οικονόμου.
Μία Συλλογή που ξεδιπλώνει την Ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης με έργα εμβληματικών εκπροσώπων της όπως ο Πάμπλο Πικάσσο, ο Ευγένιος Ντελακρουά, ο Ανρί Ματίς, ο Μιρό, ο Σίλε και ο Γουόρχολ.
Στην συγκεκριμένη συλλογή περιλαμβάνονται με δημιουργίες τους και κορυφαίοι Έλληνες καλλιτέχνες σαν τον Γιώργο Ιακωβίδη, τον Νικόλαο Γύζη, τον Γιώργος Μπουζιάνη, τον Θάνο Τσίγκος, τον Μάριο Πράσινος Θόδωρο Στάμο.
Ο Γιώργος Εμπερίκος, ένας ιδιαίτερα διορατικός συλλέκτης έγινε ευρύτερα γνωστός μετά τον θάνατό του, όταν οι κληρονόμοι του πούλησαν τους περίφημους «Χαρτοπαίχτες» του Σεζάν στην βασιλική Οικογένεια του Κατάρ, αντί 250.000.000 δολαρίων.
Πολλά κομμάτια της εξαιρετικής του συλλογής φυλάσσονται στο Freeport της Γενεύης, ενώ κάποια από αυτά κοσμούσαν του τοίχους της κατοικίας του στην Ελβετία.
Σε ειδικούς χώρους φυλάσσει μερικά από τα έργα της συλλογής του-κάποια από αυτά τεράστιων διαστάσεων-ο κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος ένας πολύ σημαντικός συλλέκτης αλλά και ο κ Δάκης Ιωάννου, που μέσα στο ΔΕΣΤΕ εγκατέστησε πολλά από αυτά, όπως τις φιγούρες του Μαουρίτσιο Κατελάν.
Μια από αυτές που αναπαριστούσε τον ίδιο τον καλλιτέχνη ξεπρόβαλλε αυθάδικα μέσα από μια τρύπα στο πάτωμα μιας αίθουσας του μουσείου, απτό δείγμα ότι στην τέχνη όλα επιτρέπονται…
Πηγή: newmoney.gr