ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ: ΟΛΑ ΟΣΑ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΤΟ 2021

«Δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή οπισθοχώρησης υπό το βάρος της πανδημίας» επεσήμανε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης στην παρουσίαση του προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η ΕΛΣ επιστρέφει δυναμικά στην νέα χρονιά, ανακοινώνοντας ένα υπερπλήρες πρόγραμμα με κορυφαία έργα, συνεργασίες με καλλιτέχνες από όλο τα φάσμα του πολιτισμού και συνεχίζοντας να δίνει έμφαση στην Εναλλακτική Σκηνή της. Η πανδημία του covid-19, ανέκοψε την περσινή ορμή της όμως ένας μέρος των εκδηλώσεων που είχαν ανακοινωθεί αναπρογραμματίζονται, ενώ η δημιουργία της ψηφιακής GNOTV για το στριμάρισμα παραστάσεων επέτρεψε στους φίλους του οργανισμού και τους θιασώτες της μουσικής να παραμείνουν συνδεδεμένοι με την τέχνη. Ακολουθούν αναλυτικά όλα όσα θα δούμε μέσα στη χρονιά τους χώρους της ΕΛΣ.

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος

«Αντέα Σενιέ» © A. Simopoulos

«Αντέα Σενιέ» © A. Simopoulos

Η χρονιά ξεκινάει για την Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος με τη βιντεοσκόπηση της όπερας του Ουμπέρτο Τζορντάνο «Αντέα Σενιέ» στις 28 και 31/1, με στόχο την προβολής της στην GNO TV. Με την παράσταση σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ωγκέν ξεκινάει ο εορτασμός για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, που συνεχίζεται στις 12 Φεβρουαρίου (7.30μ.μ.), με την ελπίδα να έχουμε επιστρέψει δια ζώσης στους πολιτιστικούς χώρους, με τη συναυλία «Δεύτερη συμφωνία, Το τραγούδι της Γης» στο πλαίσιο του κύκλου Μίκης Θεοδωράκης. Ο Στάθης Σούλης καθοδηγεί την Ορχήστρα της ΕΛΣ στο συμφωνικό έργο του σπουδαίου συνθέτη. Ο κύκλος θα συνεχιστεί στις 12 και 13 Ιουνίου με τη συναυλία «Τραγούδια του Αγώνα», παρουσιάζοντας τα κομμάτια που έγραψε ο Θεοδωράκης κατά τη διάρκεια της Χούντας. Στις 17 και 29 Οκτωβρίου σειρά έχει το «Άξιον Εστί», ενώ ο κύκλος λήγει με τη νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Λυρικής «Ζορμπάς», σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου.

Στο αφιέρωμα στην επανάσταση συναντάμε τη σπονδυλωτή παράσταση όπερας και χορού «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ και «Ελληνικοί χοροί» του Νίκου Σκαλκώτα (5, 7, 24, 25 Μαρτίου). Την ηρωίδα του Σουλίου σκηνοθετεί ο Γιώργος Νανούρης, ενώ στους «Ελληνικούς χορούς» η χορογράφηση χωρίζεται σε δύο μέρη, αφενός τη δημιουργία της Πατρίσιας Απέργη και αφετέρου εκείνη των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ). Επιπλέον, οι «Γάμοι του Φίγκαρο» του Μότσαρτ είναι η πρώτη μεγάλη όπερα που θα ανέβει ζωντανά (καλώς εχόντων των πραγμάτων) για τη φετινή χρονιά, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου. Το έργο εντάσσεται επίσης στον εορτασμό των 200 χρόνων, καθώς αναμοχλεύει τις κοινωνικές ζυμώσεις που οδήγησαν στην Γαλλική Επανάσταση.

«Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενκ» © D. Sakalakis

«Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενκ» © D. Sakalakis

Οι όπερες συνεχίζονται με τον «Θρίαμβο της Ιουδίθ» του Αντόνιο Βιβάλντι (16, 18, 20, 22 Απριλίου), σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου. Στο ίδιο πλαίσιο, λίγες μέρες αργότερα (25 Απριλίου) θα ανέβει η «Κυρά Φροσύνη» σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη. Τον Οκτώβριο (10, 14, 17, 20, 23) η Φανί Αρντάν σκηνοθετεί τη «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενκ», ενώ η διάσημη σοπράνο Σόνια Γιόντσεβα θα δώσει ένα μοναδικό ρεσιτάλ στις 4 Νοεμβρίου.

Ένα μπαλέτο που περιμέναμε με ανυπομονησία από την περασμένη χρονιά μεταφέρεται για το Μάιο (14, 15, 16, 18, 19). Ο λόγος για το «Δον Κιχώτη» του Λούνβιχ Μίνκους, σε χορογραφία του Τιάγκο Μπορντίν που βασίζεται στην κλασική χορογραφία του Μαριύς Πετιπά, με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

«Δον Κιχώτης» © A. Simopoulos

«Δον Κιχώτης» © A. Simopoulos

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων της Λυρικής έρχεται το μουσικό παραμύθι «Πώς βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας;», που βασίζεται σε έναν παραδοσιακό μύθο των Ινουίτ. Πρόκειται για τοκαλλιτεχνικό αποτέλεσμα του ομότιτλου εκπαιδευτικού προγράμματος πουπραγματοποιήθηκε μέσα στη φετινή χρονιά σε συνεργασία με οκτώ σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Αττικής, ενώ συνοδεύεται από animation δια χειρός Γιώργου Νικόπουλου.

Οι «Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» ήταν από τις πιο πολυαναμενόμενες νέες παραγωγές της περασμένη χρονιάς, με την Μαρίνα Αμπράμοβιτς να δημιουργεί ένα φιλόδοξο οπερατικό πρότζεκτ σε διεθνή συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας (Μόναχο) και τη Γερμανική Όπερα του Βερολίνου. Η ντίβα της όπερας γοητεύει πάντα με το ταλέντο και την πολυτάραχη ζωή της τόσο το κοινό όσο και την εικαστικό που αποφάσισε να ανεβάσει με τη δική της ματιά τη ζωή της Κάλλας, πρώτα μέσα από επτά μικρού μήκους ταινίες κι έπειτα με την ίδια στη σκηνή.

«Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» © W Hoesl

«Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» © W Hoesl

Τέλος, η συνεργασία της Λυρικής με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ φέρνει στην Ελλάδα το Γιώργο Λάνθιμο, για το πρόγραμμα εικαστικών εγκαταστάσεων «The Artist on the Composer», με τη συμμετοχή των ηθοποιών Έμμα Στόουν και Νταμιάν Μποννάρ.

Ηρώδειο

Γιόνας Κάουφμαν © Julian Hargreaves

Γιόνας Κάουφμαν © Julian Hargreaves

Ο «Ριγολέττος» ανοίγει το πρόγραμμα του Ηρωδείου (30 Μαΐου και 2, 5, 8 Ιουνίου), σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ωγκέν και σε σκηνοθεσία της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Κατερίνας Ευαγγελάτου. Τον ομότιτλο ρόλο ερμηνεύει ο διεθνώς καταξιωμένος βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.

Σειρά έχει στα τέλη του Ιουλίου (28-31) η «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι. Ο Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι διεθύνει το οπερατικό θρίλερ. Το πρόγραμμα του Ηρωδείου κλείνει με το ρεσιτάλ Γιόνας Κάουφμαν και μία πανελλήνια πρώτη: ο «βασιλιάς των τενόρων» έρχεται για πρώτη φορά στο αρχαίο θέατρο, συγκλονίζοντας με την φωνή και τη σκηνική του παρουσία.

Διαβάστε περισσότερα στο athinorama.gr