Η ΠΙΟ ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΒΙΛΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΧΤΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΥΚΟΝΟ – ΜΙΑ ΛΕΥΚΗ ΤΣΙΜΕΝΤΕΝΙΑ ΚΟΡΔΕΛΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΕΙ ΣΤΟΝ ΓΥΜΝΟ ΒΡΑΧΟ

Με γνώμονα τον απόλυτο μινιμαλισμό, μια design βίλα στο Πυργί της Μυκόνου που θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2023, δεν αποτελεί απλώς μια πρόταση σύγχρονης διαμονής, αλλά είναι μια αληθινή μορφή Τέχνης.

Σκεφτείτε μια κορδέλα που την παίρνει ο άνεμος πάνω στον άγονο βράχο και κάνει μια απίθανη χορογραφία μέσα στο μελτέμι, πριν πέσει ολότελα ξετυλιγμένη μέσα στο νερό. Αυτό είχαν κατά νου οι δημιουργοί του αρχιτεκτονικού γραφείου gnb architects όταν τους ζήτησαν σε ένα δύσκολο επικλινές οικόπεδο να δημιουργήσουν μια εξοχική κατοικία που θα είναι ταυτόχρονα απολύτως λειτουργική και θα αποτελεί μια πρωτοπόρα αρχιτεκτονική πρόταση.

Λαμβάνοντας υπόψη τους τις δυσκολίες ενός εδάφους άγονου, πετρώδους και ανώμαλου, οι αρχιτέκτονες σχεδίασαν ένα εντυπωσιακό έργο, μετατρέποντας τα εμπόδια σε προνόμια, τις προκλήσεις σε ευκαιρία για να κάνουν Τέχνη και όχι απλώς να χτίσουν ένα σπίτι.

Έτσι, μια κορδέλα από σκυρόδεμα βαμμένη λευκή ξεκινά από την είσοδο του οικοπέδου και διασχίζει όλη την πλαγιά, ίπταται πλάι στο μονοπάτι, γίνεται ένα με τη γη, δημιουργεί καμπύλες, στριφογυρίζει σαν να την παίρνει ο άνεμος και φτάνει μέχρι το μίνιμαλ σπίτι, όπου το τυλίγει σαν φουτουριστικός γιγαντιαίος φιόγκος, μέχρι να καταλήξει σαν μονοπάτι στα βράχια, ακριβώς πάνω από το νερό.

Μια τσιμεντένια κορδέλα ξεκινά από την είσοδο του οικοπέδου (κάτω δεξιά) και καταλήγει στη θάλασσα.

Βλέποντας κάποιος από ψηλά τη μίνιμαλ και φουτουριστική αυτή βίλα, δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί, αφού η όλη σύλληψη μοιάζει με τεράστιο installation που έχει στήσει ένας ευφάνταστος γλύπτης σε έναν γκρεμό.

Η άγονη γη και η άγρια ομορφιά του τοπίου έδωσαν τον ρυθμό στον σχεδιασμό

«Το μοναδικό, άγριο κυκλαδικό τοπίο σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη γεωμετρία του οικοπέδου γέννησαν την κεντρική ιδέα για τη μελέτη αυτής της βίλας», εξηγούν οι αρχιτέκτονες του γραφείου gnb architects και συνεχίζουν: «Ο βράχος και ο άνεμος είναι τα μοναδικά αρχιτεκτονικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται, οτιδήποτε άλλο είναι τελείως περιττό. Οι δυνάμεις της φύσης επεμβαίνουν πάνω σε αυτά και τα πλάθουν με τους δικούς τους κανόνες. Τα στοιχεία αυτά βρίσκονται σε μια διαρκή αρμονική αλληλεπίδραση και ξεδιπλώνονται γραμμικά κατά μήκος του οικοπέδου, στροβιλίζονται, μαλώνουν, φιλιώνουν, βυθίζονται στη γη και αναδύονται πάλι, ώσπου καταλήγουν τελικά στη θάλασσα και γαληνεύουν, ηρεμούν. Όλη αυτή η χορογραφία γίνεται χωρίς το παραμικρό αποτύπωμα στο φυσικό τοπίο, σαν μια οχιά που κατέβηκε να πιει νερό στη θάλασσα. Όλη η κατασκευή μοιάζει σαν ακουμπισμένη στον χώρο χωρίς θεμέλια, έτοιμη να την παρασύρει ο άνεμος».

Η τσιμεντένια λευκή κορδέλα, λευκή σαν τον ανοιχτό ορίζοντα, αλλά και σαν τα κυκλαδίτικα χωριά που είναι σκαρφαλωμένα στους γυμνούς βράχους του Αιγαίου, ενσωματώνει τα πάντα, κάθε ζωτική λειτουργία αυτής της κατοικίας, κάθε όγκο, κάθε χώρο της.

Η ίδια η κορδέλα γίνεται φουτουριστική στέγη στην κατοικία.

Γίνεται φουτουριστική στέγη στην κατοικία, υπόστεγο και σκιερή «πέργκολα» που απλώνει τη δροσιά της στις βεράντες, γίνεται σκάλα που διασχίζει το οικόπεδο, γίνεται κράσπεδο και φράχτης που αγκαλιάζει την κοιλότητα της πισίνας και μονοπάτι που οδηγεί στο πέλαγος.

Αυτή η πολυμορφική κατασκευή εμπεριέχει εν τέλει ολόκληρο το έργο, σε έναν ευφυή σχεδιασμό που τον χαρακτηρίζουν η λειτουργική καθαρότητα και η γραμμική ανάπτυξη του οικήματος και του περιβάλλοντος χώρου του πάνω σε αυτό το ερημικό κομμάτι γης. Δεν υπάρχουν πουθενά όρια έξω από αυτά που θέτει η ίδια η κορδέλα, οι χώροι ενώνονται σε διαρκή διαδοχή.

Η κατοικία «λικνίζεται» στον άνεμο

Το πρώτο βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τον σχεδιασμό σαν έμπνευση είναι και το ίδιο βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τον τόπο: ο άνεμος. Το αιγαιοπελαγίτικο μελτέμι μοιάζει σαν να δίνει μια αίσθηση κίνησης στο σπίτι, το οποίο απ’ άκρη σ’ άκρη χορεύει στην ορμητική του δύναμη. Η λευκή τσιμεντένια κορδέλα είναι λες και κινείται συνεχώς μέσα στον άνεμο.

Το δεύτερο στοιχείο της εντυπωσιακής αυτής αρχιτεκτονικής σύλληψης είναι η απόλυτη συνομιλία του εσωτερικού της κατοικίας με το εξωτερικό περιβάλλον. Τα γυάλινα ανοίγματα ανοίγουν, και τα όρια μεταξύ των δωματίων και της άγονης πλαγιάς καταλύονται. Έτσι, όταν βρίσκεται κανείς στο εσωτερικό του σπιτιού με ανοιχτά παράθυρα, είναι σαν να βρίσκεται κάτω από μια ανοιχτή πέργκολα ή μια σκεπαστή βεράντα. Η απεραντοσύνη του Αιγαίου και η μαγεία του μπλε της θάλασσας κυριαρχούν σαν ζωντανός καμβάς σε κάθε γωνιά της κατοικίας.

Για τον λόγο αυτόν η απουσία επίπλων πέρα από τα βασικά είναι απόλυτη. Ο μινιμαλισμός κυριαρχεί σε όλο του το μεγαλείο, δίνοντας μια sci-fi διάσταση στα δωμάτια, τα οποία θυμίζουν λιτούς φουτουριστικούς διαστημικούς σταθμούς. Επίσης, τα διακοσμητικά στοιχεία είναι περιττά. Η παντοκρατορία του λευκού αφήνει τον πρώτο λόγο στη φύση, που με την άγονη, άγρια ομορφιά της κυριαρχεί.

Ένα από τα λιτά υπνοδωμάτια. Όταν τα παράθυρα ανοίγουν τα όρια μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, καταργούνται.

Απόλυτη λιτότητα

«Βασικό υλικό το σκυρόδεμα, ο επεξεργασμένος βράχος, με λευκή χρωστική ως μια αναφορά στον τόπο, γυμνό, ακατέργαστο να δέχεται τη φθορά του χρόνου. Η ίδια απλότητα ακολουθείται και στο εσωτερικό, αφού τα αντικείμενα είναι τα απολύτως απαραίτητα, και αυτά σαν ακουμπισμένα στον χώρο», εξηγεί η ομάδα του αρχιτεκτονικού γραφείου gnb architects.

Τελικά, παρότι ένας φουτουριστικός σχεδιασμός πάντα μονοπωλεί το ενδιαφέρον, στην προκειμένη περίπτωση η αρχιτεκτονική υποκλίνεται στον τόπο, στη γύμνια του, στη φυσική λιτότητα μιας ανεμοδαρμένης πλαγιάς μέσα στην καρδιά του Αιγαίου.

Αυτό που σου μένει βλέποντας το έργο αυτό είναι η δύναμη του ανέμου που παίρνει τη δημιουργία του ανθρώπου και τη χορεύει στον ρυθμό του. Σαν μια μπαλαρίνα που κάνει πιρουέτες πάνω στον γκρεμό και αφήνεται στα χάδια του αέρα, έτσι και το σπίτι αυτό γίνεται κορδέλα σε έναν χορό που τον ορίζει η φύση και όχι η ανθρώπινη διάνοια.

INFO:

  • Έργο: Ribbon Villa
  • Αρχιτεκτονική μελέτη: gnb architects
  • Tοποθεσία: Πυργί, Μύκονος, Ελλάδα
  • Στάδιο: Εν εξελίξει, 2023
  • Ομάδα μελέτης gnb: Ανδρέας Γιοβάνος, Ιωάννα Τζόρβα, Χάρης Παρασκευόπουλος
  • Στατική μελέτη, αδειοδότηση, μελέτη εσωτερικών χώρων, μελέτη φωτισμού: gnb architects
  • Τρισδιάστατη απεικόνιση: Σπύρος Μπούκας

Πηγή : iefimerida.gr

10
10