Είναι από τις προσωπικότητες που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια, αφού η Άρτεμις Νικολουδάκη, δίνει το δικό της στίγμα στον τομέα της οινοποιίας. Μπορεί να λατρεύει αυτό που κάνει, αλλά είναι έτοιμη να εξελιχθεί στο χώρο, έχοντας ήδη τα δικά της επαγγελματικά σχέδια.
Ποια είναι η διαφορά ενός οινολόγου κι ενός σομελιέ; Τι ακριβώς κάνει ένας οινολόγος;
Στην Ελλάδα, παλιότερα ο χημικός έκανε τη δουλειά του οινολόγου, και οινολόγος θεωρούταν κάποιος που είχε να κάνει με μπάρμαν, δοκιμαστή, ή σομελιέ (τα δυο αυτά επαγγέλματα συχνά συγχέονται). Οινολόγος θεωρητικά είναι ο επιστήμονας, απόφοιτος πανεπιστημίου με κύκλο σπουδών από 4-6 χρόνια, που εργάζεται πάνω σε οτιδήποτε έχει να κάνει με το αμπέλι και το κρασί.
Από την οργάνωση της φύτευσης και το στήσιμο μιας οινοποιητικής επιχείρησης, την καλλιέργεια του αμπελιού, όλα τα στάδια παραγωγής κρασιού, την επιστημονική έρευνα πάνω στα δύο προηγούμενα, μέχρι το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις κρασιού! Εργάζεται σε οινοποιεία, χημικά και οινολογικά εργαστήρια, κάβες, εταιρείες αντίστοιχου αντικειμένου (οινολογικού εξοπλισμού και προϊόντων) ακόμη και σαν σομελιέ. Προφανώς κανένα πτυχίο δεν είναι από μόνο του αρκετό, και πάντα χρειάζεται επαγγελματική ενασχόληση και διαρκής επιστημονική μετεκπαίδευση. Στο οινοποιείο οι επιμέρους εργασίες του οινολόγου είναι πολλές και διαφέρουν ανάλογα το μέγεθος και το προσωπικό του οινοποιείου. Μπορεί να κάνει τα πάντα σχεδόν μόνος του. Μπορεί και να επεμβαίνει μόνο συμβουλευτικά στο οργανοληπτικό και φυσικοχημικό κομμάτι κάθε παραγωγικού σταδίου.
Η οργανοληπτική ανάλυσή του σε μούστους και κρασιά για να κρίνει την πορεία τους, διαφοροποιείται της γευσιγνωσίας των κριτικών οίνου για την βαθμολόγηση και την περιγραφή ήδη έτοιμων κρασιών. Αυτή είναι και η στοιχειώδης διαφορά των δυο επαγγελμάτων. Ο οινολόγος είναι ο άνθρωπος που με γνώμονα την επιστήμη μπορεί να δημιουργήσει ένα κρασί από το μηδέν, ο σομελιέ είναι ο άνθρωπος που με γνώμονα τις εξαίρετα εξασκημένες αισθήσεις του αναλαμβάνει αφού μπει ο φελλός στο μπουκάλι.
Τι σημαίνει για εσένα το κρασί;
Το κρασί είναι πολιτισμός! Συνδέει δεκάδες πράγματα μεταξύ τους, την ιστορία, την γαστρονομία, τα ταξίδια, τους ανθρώπους! Και δείχνει και το ποιόν ενός ανθρώπου. Στο πανεπιστήμιο τους έλεγαν πως όσοι φτιάχνουν σπουδαία κρασιά, είναι σπουδαίοι άνθρωποι. Αγαπούν την φύση και τον άνθρωπο, τα σέβονται και δημιουργούν, όπως οι καλλιτέχνες. Εξίσου σπουδαίοι είναι φυσικά και όσοι αγαπούν αυτούς και τα προϊόντα τους.
Τι ισχύει για την Ελλάδα και τι αγαπάς πιο πολύ; Ποιο οινικό κομμάτι της;
Η Ελλάδα έχει πολλά ακόμα να δώσει, κι ας έχει ήδη δώσει αρκετά. Θεωρείται χώρα του παλαιού κόσμου και ορθά ισχύει αυτός ο ισχυρισμός, είχε χάσει όμως για μια περίοδο την οινική της ταυτότητα, και τώρα την ανακαλύπτει ξανά. Διαρκώς εμφανίζονται νέα οινοποιεία, ή και παλιά με ανθρώπους που κάνουν εξαιρετικές δουλειές πάνω στο ελληνικό κρασί κι ο κόσμος τώρα τους μαθαίνει. Και δίνεται πλέον άλλη βαρύτητα στις γηγενείς ποικιλίες που δεν σταματούν να μας εκπλήσσουν. Αυτή είναι όλη η μαγεία. Αν πρέπει να αναφερθεί σε ένα συγκεκριμένο οινοποιητικό διαμάντι, αυτή θα είναι η Θεσσαλία, ένας κοιμισμένος γίγαντας που πρόσφατα ξύπνησε και θα μας απασχολήσει πολύ!
Πως πιστεύεις θα εξελιχθεί, η σχέση κρασιού-social media τα επόμενα χρόνια;
Ήδη τα social media έχουν κυριεύσει τις ζωές μας και το φαινόμενο αυτό είναι ακόμη πιο έντονο για τους millennials. Οι οινοπαραγωγικές επιχειρήσεις έχουν τελευταία κάνει σημαντικά βήματα αλλά χρειάζεται ακόμη δουλειά για να φτάσουν το επίπεδο επικοινωνίας προϊόντων που έχουν για παράδειγμα οι βιομηχανίες ζύθου ή άλλων αλκοολούχων ποτών. Θα πρέπει να ενισχύσουν κι άλλο την εικόνα των brands τους εκεί και να στραφούν σε νέες φωνές και ambassadors, που θα πουν την ιστορία τους και θα επικοινωνήσουν το κρασί και την οινική κουλτούρα τους, με τρόπο απλό και άμεσο.
Δεν έχει τόσο νόημα πλέον να επενδύεις χρήματα στην τηλεόραση για παράδειγμα όταν όλοι μας ξοδεύουμε άπειρο χρόνο στο Facebook, το Youtube ή το Ιnstagram. Εκεί εξάλλου είναι και οι νέοι άνθρωποι άρα εκεί πρέπει να πάει και το κρασί. Τα social media επιβάλλεται να ενταχθούν στο μάρκεντιγκ των οινοποιείων!
Ποια η θέση των γυναικών στην οινοποιία;
Πάντα ισχυρίζομαι πως οι γυναίκες στην οινοποιία, είναι σαν τις τανίνες σε ένα καλό ερυθρό παλαίωσης: Απαραίτητες! Χαίρομαι ιδιαίτερα όταν βλέπω σε φιάλες οίνων την ένδειξη πως το κρασί αυτό φτιάχτηκε από γυναίκα οινοποιό, καθώς ο χώρος του κρασιού ήταν για χρόνια ανδροκρατούμενος, πόσο μάλλον στο παραγωγικό κομμάτι. Έχοντας καταφέρει τα πάντα μόνη μου, χαίρομαι να υποστηρίζω και άλλες γυναίκες, που βρίσκουν το πάθος τους στο κρασί, και ακολουθούν με γνώμονα και γνώση τα όνειρά τους.
Πώς προέκυψε η ασχολία σου με το τομέα της οινοποιίας;
Στο σχολείο, ήμουν διαβαστερή, με επίκεντρο τα θετικά μαθήματα, και κοντά στην ώρα των πανελληνίων ήξερα ότι με ενδιέφερε κάτι σχετικότερο με τη χημεία. Το ότι όλα στη ζωή είναι χημεία, όμως με έκανε να επιλέξω κάτι πιο συγκεκριμένο. Με πρώτη σκέψη τον χρόνια αμπελοκαλλιεργητή και παραγωγό δικού του κρασιού παππού μου και το πάθος του γι’ αυτό, και την ιδέα ότι μια τέτοια δημιουργία μπορεί να γεμίσει έναν άνθρωπο τόσο πολύ, οδηγήθηκα στο τμήμα Οίνου, Αμπέλου και Ποτών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Οι καταγωγές μου εξάλλου είναι από τον Αμπελώνα Λάρισας και τις Αρχάνες της Κρήτης, -ζώνη ΠΟΠ με κρασιά αδιαμφισβήτητης ποιότητας-, οπότε η Οινολογία ίσως ήταν μια καρμική επιλογή. Βλέποντας την μοναδικότητα και ποιότητα των ελληνικών οίνων, αλλά και την αδυναμία της φήμης τους, πείστηκα ότι ήταν ένας κλάδος που μπορούσε να προσφέρω πολλά, είτε στο παραγωγικό είτε στο εμπορικό κομμάτι. Έτσι η αγάπη μου για το κρασί, μέσω των σπουδών στο πανεπιστήμιο ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο.
Πως ξεκίνησε αυτή η «ινσταγκραμική» δραστηριότητα και πότε άρχισε να γίνεται κάτι μεγαλύτερο;
Η σελίδα αυτή ήταν και είναι το προσωπικό μου προφίλ. Όταν εισάχθηκα στο πανεπιστήμιο, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο, γεμάτο νέες γνώσεις, γευστικές δοκιμές και επισκέψεις σε οινοποιεία σε Ελλάδα και εξωτερικό, το οποίο μοιράστηκα αρχικά με φίλους κι έπειτα με τους ολοένα αυξανόμενους ακόλουθους. Στην αρχή ήταν κυρίως οινόφιλοι, σταδιακά συμπληρώθηκαν και από εκατοντάδες επαγγελματίες του κλάδου. Ο λόγος της απήχησης ήταν ότι, -χωρίς αρχικά να το συνειδητοποιώ-, δημιουργούσα μια προσωπική ταυτότητα, αναγνωρίσιμη και στενά συνδεμένη με το κρασί, διευκολύνοντας την μάθηση όλων! Μπορούσες να ακολουθήσεις, -έστω διαδικτυακά-, ένα ταξίδι στην επιστήμη πίσω από αυτό και στον μαγευτικό κόσμο του με έναν τρόπο νέο και πιο ενδιαφέρον. Φυσικά είναι σημαντικό το τεχνικό μέρος και οι παρουσιάσεις γευσιγνωσιών, ο κόσμος όμως θέλει περισσότερα από κατεβατά αναλυτικών περιγραφών και κριτικές οίνων.
Έχει περιέργεια να δει όλη την ζωή που κρύβει ένα οινοποιείο: τους αμπελώνες, τα κτήρια, τα κελάρια, τον τρύγο, τους ανθρώπους πίσω από τις ετικέτες, την παραγωγή αλλά και να μάθει οτιδήποτε χρειάζεται για να μπορεί να κρίνει μόνος του ένα κρασί! Θέλει ιστορίες που αγγίζουν, και φυσικά να συνδέσει με ambassadors,-τους οποίους εμπιστεύεται αλλιώς-, τα προϊόντα. Έλειπε μια πιο προσωπική και προσιτή προσέγγιση στην προώθηση του κρασιού. Το σημείο καμπής ήταν στα τέλη του 2018, όταν ένα μεγάλο οινοποιείο επικοινώνησε μαζί μου στα πλαίσια συνεργασίας. Εκεί κατάλαβα ότι αυτό που αρχικά έκανα ασυνείδητα, είχε απήχηση και στην άλλη πλευρά, αυτή των οινοπαραγωγών, που πλέον με εμπιστευόταν ως πρόσωπο του κρασιού, γιατί διέθετα εκτός από έναν τρόπο ευχάριστο και αυθεντικό να το προωθώ, και τις επιστημονικές βάσεις για μια τέτοια δραστηριότητα, -στοιχείο απαραίτητο για να μεταδοθεί η γνώση απλά και κατανοητά. Το instagram είναι το μέσο έκφρασης της αγάπης μου και μετάδοσης της γνώσης μου, για το κρασί και οτιδήποτε συνδέεται με αυτό, για να ομορφύνει αυτήν την μικρή πτυχή της καθημερινότητας των ακόλουθων μου, και να δώσει μια νέα ή πιο δυνατή φωνή στις οινικές επιχειρήσεις.
Πως επιλέγεις με ποια οινοποιεία/αποσταγματοποιεία θα συνεργαστεί;
Θέλοντας να λειτουργήσω σαν ένας δίαυλος επικοινωνίας του ποιοτικού κρασιού προτιμά να συνεργάζομαι με brands, που αντιπροσωπεύουν την ποιότητα των δικών μου αξιών και που είναι συνεπείς ως προς το ήθος τους. Έτσι τους δίνω ένα brand awareness, και κάνω το όνομα τους γνωστό ή γνωστότερο σε ένα κοινό αρκετά ποικίλο, από Ελλάδα και εξωτερικό, που αποτελείται από άτομα όλων των ηλικιών. Οινόφιλων, και επαγγελματιών των χώρων της εστίασης και της φιλοξενίας, των δικτύων διανομής και προμηθειών, της παραγωγής οίνων ή άλλων ποτών, και της παραγωγής αντίστοιχων εξοπλισμών.