Τα κορυφαία μουσεία της περιοχής δεν παύουν να συναρπάζουν με περιοδικές εκθέσεις για κάθε ενδιαφέρον.
Εκλεπτυσμένο και κομψό, με στενούς δεσμούς με το βασιλικό θεσμό αλλά και με τις τέχνες, το South Kensington συγκεντρώνει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο, που συρρέουν για να δουν το παλάτι όπου έζησε η πριγκίπισσα Νταϊάνα και τους υπέροχους κήπους, να κάνουν αγορές στα διάσημα πολυκαταστήματα και τις σικ μπουτίκ, αλλά κυρίως για να θαυμάσουν τις μόνιμες συλλογές κάποιων από τα κορυφαία στο είδος τους μουσεία της Ευρώπης. Είναι αυτά που δίνουν τη διάσταση του πολιτιστικού προορισμού στο South Kensington, κρατώντας ζωντανό και τιμώντας το όραμα του συζύγου της βασίλισσας Βικτόριας, πρίγκηπα Αλβέρτου. Ήταν εκείνος που με αφοσίωση και γενναιοδωρία υποστήριξε τη φιλόδοξη δημιουργία ενός χώρου πολιτισμού, με μόνιμες εκθέσεις τέχνης κι επιστήμης που θα προσέφεραν δωρεάν γνώση στον κόσμο.
Naomi in Fashion – Victoria & Albert Museum
![](https://www.lifestyleoptions.gr/wp-content/uploads/2025/02/Naomi-in-Fashion-Victoria-Albert-Museum-31-1536x1152-1-300x225.jpg)
Ένα επίπεδο πιο πάνω, η έκθεση συνεχίζεται με σχεδόν 100 εκθαμβωτικά looks των μεγαλύτερων σχεδιαστών της παγκόσμιας σκηνής της μόδας, ξετυλίγοντας το λαμπερό χρονικό της ανεξάντλητης καριέρας της Campbell στο χώρο. Μοναδικές δημιουργίες των Alexander McQueen, Burberry, Chanel, Dolce & Gabbana, Gianni και Donatella Versace, Jean Paul Gaultier, John Galliano, Karl Lagerfeld, Valentino, Yves Saint Laurent και πολλών ακόμη, στις οποίες το διάσημο μοντέλο πρόσθεσε την προσωπική ακτινοβολία και χάρη του, συνοδεύονται από την προβολή φωτογραφήσεων από κορυφαία ονόματα όπως των Campbell Addy, Nick Knight, Peter Lindbergh και Steven Meisel, επιβεβαιώνοντας το status της Naomi Campbell ως μία από τις πιο επιδραστικές μορφές στον λαμπερό κόσμο της μόδας.
Πληροφορίες: Διάρκεια έκθεσης ως 6/4/2025, είσοδος 18£
The Great Mughals: Art, Architecture and Opulence – Victoria & Albert Museum
Ακόμη κι αν το όνομα Shah Jahan δεν σας είναι γνωστό, σίγουρα θα γνωρίζετε το Taj Mahal, το εκθαμβωτικής αρχιτεκτονικής διασημότερο αξιοθέατο της Ινδίας. Πρόκειται για το μαυσωλείο που ο Μογγόλος αυτοκράτορας Shah Jahan έχτισε ως τελευταία κατοικία για την αγαπημένη του σύζυγο, Mumtaz Mahal, που πέθανε στη γέννα το 1631. Ήταν ο πέμπτος στη σειρά εστεμμένος της Μεγάλης Αυτοκρατορίας των Μογγόλων, των απευθείας απογόνων του Τζένγκις Χαν που κυβέρνησαν το μεγαλύτερο μέρος της Ινδίας για πάνω από τρεις αιώνες (1526-1857), με την αυτοκρατορία να περιλαμβάνει επίσης το Πακιστάν, το Νεπάλ, το Αφγανιστάν και το Μπαγκλαντές. Ο ίδιος, όπως και ο πατέρας του Jahangir και ο παππούς του Akbar εκπροσωπούν τη νεότερη περίοδο της αυτοκρατορίας και διακρίθηκαν ως πάτρωνες των διακοσμητικών τεχνών, ανυπολόγιστης χρηματικής αλλά και καλλιτεχνικής πλέον αξίας.
Το V&A, τρόπον τινά αντίστοιχος με του Shah Jahan φόρος τιμής της βασίλισσας Βικτώριας στο σύζυγό της, αποδεικνύεται το ιδανικό σκηνικό για να έρθει το ευρωπαϊκό κοινό σε επαφή με μια σειρά πολύτιμων αντικειμένων και συναρπαστικών έργων τέχνης, επί παραγγελία φιλοτεχνημένων για τους τρεις αυτούς Μογγόλους αυτοκράτορες, τα οποία αφηγούνται μέσα από μια διαφορετική σκοπιά την ιστορίας της σπουδαίας δυναστείας. Εστιάζοντας ιδιαίτερα στη δεξιοτεχνία, την τεχνική και τα έργα ζωγραφικής, καλλιγραφίας και διακοσμητικών τεχνών που δημιουργήθηκαν από καλλιτέχνες και τεχνίτες της αυτοκρατορικής αυλής, η έκθεση αναδεικνύει τη μοναδικότητα του ύφους τους, ένα αληθινό υβρίδιο των κουλτουρών των περιοχών που ανήκαν στη Μεγάλη Μογγολική Αυτοκρατορία. Παράλληλα όμως παρουσιάζονται και οι σαφείς επιρροές της ευρωπαϊκής τέχνης, οι τάσεις της οποίας έφταναν στο παλάτι μέσω ιεραπόστολων, ξένων πρεσβευτών και εμπόρων.
Και οι τρεις αυτοκράτορες είχαν τη φιλομάθεια και ορίζοντες τόσο ανοιχτούς, ώστε να προωθήσουν την καινοτομία και να απορροφήσουν στοιχεία τέχνης από την Περσία ως την Ευρώπη της Αναγέννησης κι αυτό είναι εμφανές καθώς η έκθεση ξεδιπλώνει το αφήγημά της σε τρία μέρη. Από τον αναλφάβητο Akbar που μη μπορώντας να διαβάσει, ανέθεσε σε ινδουιστές και μουσουλμάνους καλλιτέχνες μια ολόκληρη βιβλιοθήκη εικονογραφημένων, παρουσιάζονται τόμοι του «Hamzanama» όπου απεικονίζονται φολκλορικές ιστορίες και ιστορίες μαχών, πίνακες της εποχής του, μεταξύ των οποίων κι ένας που τον παρουσιάζει να παραδίδει το στέμμα στον εγγονό του σε κορνίζα με φύλλα χρυσού κι ένα εντυπωσιακό χαλί δύο μέτρων που αποτυπώνει το μυθικό τέρας gajasimha.
Τα ονειρεμένα εκθέματα συνεχίζονται χρονολογικά, με θαυμαστά έργα όπως το πολύτιμο στιλέτο του Jahangir με λαβή και θηκάρι από νεφρίτη στολισμένο με ρουμπίνια, σμαράγδια κι ένα μαργαριτάρι, ένα εγχάρακτο κύπελλο επίσης από νεφρίτη που αναφέρει τους τίτλους του αυτοκράτορα και μια σειρά έργων ζωγραφικής από καλλιτέχνες της αυλής που ο κοσμοπολίτης Jahangir έπαιρνε μαζί του στα ταξίδια του ανά την αυτοκρατορία. Από την εποχή αυτή εκτίθεται και η ντελικάτη απεικόνιση μιας ζέβρας από τον φημισμένο Μογγόλο ζωγράφο Ustad Mansur και ένα υπέροχο πανωφόρι, κεντημένο με τίγρεις, λεοπαρδάλεις, ελάφια, λαγούς και φυλλώματα που μοιάζουν να τυλίγονται στο λευκό μετάξι.
Προχωρώντας, τα εκθέματα γίνονται όλο και πιο εκθαμβωτικά. Το αφιερωμένο στον Shah Jahan τμήμα ξεκινά με ένα βίντεο του Taj Mahal, μνημείο που συνέστησε ένα καινούργιο καλλιτεχνικό μοτίβο που έμελλε να κυριαρχήσει στο εξής, αυτό των ανθισμένων λουλουδιών και φυτών που εκπροσωπούσαν τον επίγειο παράδεισο. Από κάτω, μια αυθεντική μαρμάρινη μακέτα από το κενοτάφιο της Mumtaz Mahal και δίπλα τα σχέδια για τον περίτεχνο διάκοσμο. Λίγο πιο πέρα, η αποκορύφωση της έκθεσης φέρει τη λάμψη σπάνιων πολύτιμων λίθων που θαμπώνουν και μαγνητίζουν.
Ένα ρουμπίνι σε μέγεθος αυγού ορτυκιού με σκαλισμένα τα ονόματα έξι αυτοκρατόρων εκτίθεται δίπλα σε μοναδικής κοπής διαμάντια – αμφότερα στόλιζαν τον αυτοκρατορικό θρόνο. Ζαφείρια, ακουαμαρίνες και μια χάντρα για μεταγιόν φτιαγμένη από κολομβιανό σμαράγδι 110 καρατίων με ένα λεπτοδουλεμένο μοτίβο λουλουδιών από τον κοσμηματοποιό της αυλής Saida, αποτελούν μέρος της αμύθητης Συλλογής al-Sabah και αναμφίβολα μερικούς από τους πολυτιμότερους και πολυτελέστερους θησαυρούς στον κόσμο. Αν μη τι άλλο, μαγεμένος από τις πολύτιμες αντανακλάσεις αυτών των μοναδικών κομματιών, φεύγεις από την έκθεση συμφωνώντας με τον Μογγόλο ποιητή της αυλής, που όταν ρωτήθηκε «Πού βρίσκεται ο παράδεισος;» απάντησε «Εδώ, εδώ, εδώ».
Πληροφορίες: Διάρκεια έκθεσης ως 5/5/2025, είσοδος 22£
Versailles: Science and Splendour – Science Museum
Λίγο βορειότερα το εντυπωσιακό Μουσείο Επιστημών φωτίζεται από τη λάμψη του «Θεού Ήλιου», όπως άρεσε στο Γάλλο βασιλιά Λουδοβίκο ΙΔ΄να αυτοαποκαλείται. Αιτία, η προσωρινή έκθεση «Versailles: Science and Splendour» που φιλοξενείται στο δεύτερο επίπεδο του πολυώροφου μουσείου και καταφέρνει να μας μεταφέρει στο πιο εμβληματικό βασιλικό ανάκτορο, αυτό των Βερσαλλιών. Από πολυτελέστατο παλάτι ως χώρος που φιλοξένησε πέρυσι κάποια ολυμπιακά αθλήματα, οι Βερσαλλίες είναι παγκοσμίως γνωστές για την αρχιτεκτονική και την ιστορία τους. Κατά το 17ο και το 18ο αιώνα όμως, το παλάτι των Βερσαλλιών αποτελούσε και σημαντικό πεδίο επιστημονικής σκέψης και προόδου.
Αυτόν ακριβώς τον ζωτικής σημασίας ρόλο που έπαιξε η επιστήμη –από την αστρονομία και τη βοτανολογία ως την ιατρική- για τη βασιλική αυλή και τον τρόπο που αποτέλεσε εργαλείο ενίσχυσης της δύναμης των μοναρχών, παρουσιάζει η έκθεση, καλώντας τους θεατές να ανακαλύψουν μια ασυνήθιστη και άγνωστη αλλά σημαντική πλευρά της ιστορίας και του μεγαλείου των Βερσαλλιών. Η θαυμαστή επιστημονική έρευνα, οι τρόποι που ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ προώθησε την επιστημονική σκέψη και οι ανακαλύψεις στις οποίες οδήγησε, μαζί με συναρπαστικές ιστορίες που τις συνοδεύουν, ξεδιπλώνονται στις αίθουσες του Science Museum με χρονολογική σειρά. Αφηγητές, πάνω από 100 αντικείμενα, πραγματικοί θησαυροί των τελευταίων ετών της γαλλικής μοναρχίας, από την άνοδο στο θρόνο του Λουδοβίκου ΙΔ΄το 1643 ως τη Γαλλική επανάσταση το 1789.
Η επιστημονική πληροφόρηση συνδυάζεται με την προβολή ενός εισαγωγικού βίντεο και δίνεται με εύληπτο, εμβυθιστικό αλλά και συναρπαστικό τρόπο, αρχής γενομένης από τη μπαρόκ μουσική που απαλά ακούγεται γύρω από τα εκθέματα ή τα κελαϊδίσματα πουλιών και την προβολή εικόνων του κήπου των Βερσαλλιών, στοιχεία που κάνουν την εμπειρία ιδιαίτερα ατμοσφαιρική. Είναι το σημείο που ο επισκέπτης μαθαίνει για τις μηχανικές γνώσεις που απαιτούνταν για την επίτευξη του συμμετρικού σχήματος των κήπων του παλατιού –οι μεγαλύτεροι που δημιουργήθηκαν ποτέ σε αυτό το στυλ- και πώς οι μονάρχες χρησιμοποίησαν την υδραυλική μηχανική για να διοχετεύουν περισσότερο νερό στα σιντριβάνια των κήπων από ότι στο υδροδοτικό δίκτυο του Παρισιού.
Ούτε τα θεαματικά εκθέματα λείπουν: στην έκθεση περιλαμβάνεται ο περίφημος «Ρινόκερος του Λουδοβίκου ΙΔ΄» -το ζώο είχε ταξιδέψει έξι μήνες από την Καλκούτα για να φτάσει στο Θηριοτροφείο των Βερσαλλιών-, που εκτίθεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι, επιχρυσωμένα αστρονομικά όργανα, ένας εξαιρετικά λεπτομερής χάρτης της Σελήνης από τον Jean-Dominique Cassini και το Breguet No.160, ένα από τα διασημότερα και ακριβότερα ρολόγια όλων των εποχών, σχεδιασμένο για τη Μαρία Αντουανέτα. Αποτελώντας το απόγειο της καλλιτεχνικής εφευρετικότητας και μηχανικής, είναι μαζί με το απαστράπτον «Ρολόι της Δημιουργίας του Κόσμου», τα πιο εντυπωσιακά αντικείμενα της έκθεσης.
Το τελευταίο, δάνειο από το Μουσείο του Λούβρου, σχεδόν ένα μέτρο σε ύψος, φτιαγμένο από χρυσό και ασήμι, μοιάζει ονειρικό με τα ασημένια του σύννεφα να στροβιλίζονται γύρω από τους δείκτες, ενώ ταυτόχρονα πληροφορεί για τις φάσεις της Σελήνης, τη θέση των πλανητών και τις περιοχές ίδιου γεωγραφικού πλάτους που έχουν ταυτόχρονα μεσημέρι. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται και σε σημαντικές γυναικείες μορφές που αν και ασχολήθηκαν συστηματικά με την επιστημονική έρευνα στις Βερσαλλίες παρέμειναν στο παρασκήνιο.
Ανάμεσά τους, η Madame du Coudray, μαία που εκπαίδευσε χιλιάδες Γαλλίδες στον ιατρικό της κλάδο, η Gabrielle Émilie du Châtelet της οποίας οι μεταφράσεις των έργων του Νεύτωνα έκαναν τις θεωρίες του προσιτές στο κοινό και η Madame de Pompadour που υποστήριξε ένθερμα την έκδοση της Εγκυκλοπαίδειας. Αν μη τι άλλο, η πρωτότυπη έκθεση «Versailles: Science and Splendour» που απευθύνεται εξίσου σε λάτρεις της ιστορίας, των διακοσμητικών τεχνών και της επιστήμης, αποδεικνύει ότι η ζωή στο παλάτι των Βερσαλλιών δεν περιελάμβανε μόνο υπερβολικές περούκες κι ακόμη πιο υπερβολική σπατάλη.
Πληροφορίες: Διάρκεια έκθεσης ως 21/4/2025, είσοδος 12£
Πηγή : travel.gr