Το Χρυσό Λιοντάρι του 76ου κινηματογραφικού φεστιβάλ της Βενετίας απέσπασε η ταινία «Joker» του Αμερικανού Τοντ Φίλιπς, με πρωταγωνιστή τον Χοακίν Φοίνιξ.
Η υπόθεσή καταπιάνεται με την αυθεντική ιστορία του Τζόκερ και ούτε λίγο ούτε πολύ θα διηγείται το παρελθόν του στα ’80s. Μεταξύ άλλων δηλαδή, θα γνωρίσουμε τα απαξιωτικά βιώματά του από την κοινωνία, τα οποία τον οδήγησαν στο να γίνει κακός και «εχθρός» του Batman.
Ο Γιοακίν Φίνιξ κατάφερε με την ερμηνεία του να υπερπηδήσει ακόμη και τον πανύψηλο πήχυ που έθεσαν για τον ρόλο οι Τζακ Νίκολσον και Χιθ Λέτζερ. Ο δε Φίλιπς δημιουργεί ένα κατάμαυρο φιλμ, που δεν θυμίζει σε τίποτα τα ανάλαφρα κινηματογραφικά κόμικς αντιθέτως, σκάβει βαθιά στο τούνελ της παράνοιας και της ακατανόητης πλευράς ενός κόσμου γεμάτου αντιήρωες.
«Θέλω να ευχαριστήσω τη Warner Bros και τη DC Comics γιατί κατάφεραν να ξεφύγουν από την πεπατημένη και την άνεσή τους και να υιοθετήσουν μια τόσο τολμηρή ελευθερία δράσης και ως προς εμένα και ως προς την ταινία», είπε ο Φίλιπς παραλαμβάνοντας το βραβείο του.
Το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής της Μόστρα κέρδισε η ταινία «J’accuse» (Κατηγορώ) του Γαλλοπολωνού Ρομάν Πολάνσκι, αν και ο ίδιος ο σκηνοθέτης έλαμψε δια της απουσίας του από το Φεστιβάλ.
Η ταινία αναφέρεται στην υπόθεση Ντρέιφους, ένα πολιτικο-στρατιωτικό σκάνδαλο που συγκλόνισε τη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα.
Ο 86χρονος σκηνοθέτης παρουσίασε στη Μόστρα την ταινία του από την άποψη του αντισυνταγματάρχη Ζορζ Πικάρ, επικεφαλής των υπηρεσιών πληροφοριών και προσώπου κλειδί για την έκβαση της υπόθεσης, τον οποίο υποδύεται ο Ζαν Ντιζαρντέν.
Ο Πικάρ ήταν ο πρώτος που μίλησε με τεκμήρια για την αθωότητα του λοχαγού ‘Αλφρεντ Ντρέιφους, Γάλλου αλσατικής καταγωγής και εβραίου στο θρήσκευμα, που κατηγορείτο για προδοσία. Η στάση του Πικάρ έδωσε τέλος σε αυτό το σκάνδαλο της Γ΄Δημοκρατίας στη Γαλλία που διήρκησε 12 χρόνια (1894-1906).
Η παρουσία της ταινίας «J’accuse» στο διαγωνιστικό μέρος προκάλεσε τις τελευταίες εβδομάδες έντονες αποδοκιμασίες από φεμινίστριες, ανάμεσά τους η ιδρύτρια της ομάδας πίεσης Women in Hollywood Μελίσα Σίλβερσταϊν, για την οποία το Φεστιβάλ «κωφεύει εντελώς στα θέματα που συνδέονται με το #MeToo».
Στην εποχή του κινήματος κατά της σεξουαλικής παρενόχλησης #MeToo και με μόλις δύο γυναίκες σκηνοθέτες ανάμεσα στους 21 κινηματογραφιστές που μετείχαν στο διαγωνιστικό μέρος του φεστιβάλ, οι διοργανωτές της Μόστρα δέχτηκαν έντονη κριτική γιατί συμπεριέλαβαν το έργο του Πολάνσκι σε αυτό, παρά την αντιπαράθεση που προκαλεί η καταδίκη του για παράνομο σεξ με μια 13χρονη στο Λος Άντζελες το 1977.
Οι διοργανωτές υπεραμύνθηκαν της απόφασής τους, λέγοντας ότι κρίνεται η ταινία και όχι ο άνθρωπος.
Ο Πολάνσκι, ο οποίος συνεχίζει να διώκεται από την αμερικανική δικαιοσύνη για τον βιασμό το 1977 της έφηβης, δεν ταξίδεψε στη Βενετία για το φεστιβάλ. Η σύζυγός του, η ηθοποιός Εμανουέλ Σενιέ που πρωταγωνιστεί στην ταινία παρέλαβε το βραβείο εκ μέρους του.
Η Σενιέ περιορίστηκε να «ευχαριστήσει την επιτροπή» και να πει ότι ο Πολάνσκι θέλει να «ευχαριστήσει τους παραγωγούς του και όλους του ηθοποιούς και τους τεχνικούς του».
Ο Ιταλός Λούκα Μαρινέλι στην ταινία «Martin Eden» κέρδισε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας ενώ η Γαλλίδα Αριάν Ασκαρίντ στην ταινία «Gloria Mundi» κέρδισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας.
Ο Ιταλός ηθοποιός αφιέρωσε το βραβείο του «σε όλους εκείνους που σώζουν ανθρώπους στη θάλασσα».
Η Αριάν Ασκαρίντ υπενθυμίζοντας ότι κατάγεται από οικογένεια ιταλών μεταναστών που πήγαν στη Γαλλία για να ξεφύγουν από τη μεγάλη φτώχεια, αφιέρωσε το βραβείο της σε αυτούς που ζουν για πάντα στα βάθη της Μεσογείου.
Πηγή: www.kathimerini.gr